Greenport werkt aan Agri Drone-centrum

• vrijdag 1 februari 2019
  • Categorie: , , , ,
  • ’T ZAND
    Samenwerkingsverband Greenport Noord-Holland Noord wil een Agri Drone-centrum opzetten.

Ed Dekker 1-2-2019

Dit moet een regionaal project worden voor agrariërs die een drone willen gebruiken. ,,Voor precisielandbouw worden deze vliegtuigjes belangrijk”, zegt kweker Martijn van den Berg uit ’t Zand.
    Van den Berg is als regionaal voorzitter van Bloembollencultuur/ KAVB en LTO nauw betrokken bij zeven agrarische projecten waarvoor ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden zich inzetten. De handtekeningen voor deze nieuwe samenwerking zijn een paar dagen geleden gezet. Voor dit jaar en 2020 is 160.000 euro beschikbaar voor de zeven projecten.

Kinderschoenen

Over het Agri Drone-centrum zegt coördinator Carolina Deelen van Greenport: ,,Dit project staat nog helemaal in de kinderschoenen. We gaan eerst kennis verzamelen. Deskundigen nodigen wij hierbij van harte uit om te reageren. In het Agri Drone-centrum moeten kennis, techniek en praktijk samen komen en elkaar versterken.”
    De wens voor een Agri Drone-centrum leefde vooral bij ondernemers. Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon: ,,Doel van dit project en de zes andere initiatieven is vooral het agri-onderwijs beter te laten aansluiten op de vraag van het bedrijfsleven.” Hij wijst hierbij op de vele technologische vernieuwingen in de agrarische sector. ,,De behoefte aan goed geschoold personeel groeit.”

De Kop Werkt

Meskers is bestuurlijk verantwoordelijk voor de samenwerking. De projecten komen uit de koker van organisatie De Kop Werkt. Gemeenten en de provincie stellen hiervoor forse bedragen beschikbaar.
    Kweker Van den Berg verwacht veel van drones. ,,Vanuit de lucht zie je dingen die je anders niet ziet. De behoefte aan bijvoorbeeld kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen kan je dan beter vaststellen. Gerichte landbouw bedrijven.”

Loonwerkers

Drone-eigenaar Richard Kunis uit Westbeemster is vorig jaar begonnen met inspectievluchten boven landbouwgewassen. Op verzoek van bedrijven verzamelt hij waardevolle data. Kunis is aangesloten bij de landelijke vereniging Dronewerkers. ,,Wij zijn de loonwerkers van de toekomst”, zegt hij.

Noordhollands Dagblad

Zou het toeval zijn dat de VVD wethouder van Den Helder een bedrijf heeft met drones en er vanuit de Kop werkt subsidies daarvoor vrij komen?