Gemeente Den Helder in beroep tegen uitspraak over afbreken onderhandelingen met Rob Scholte

• woensdag 27 februari 2019
  • Den Helder - De gemeente Den Helder tekent hoger beroep aan tegen de recente uitspraak van de rechtbank Alkmaar in de juridische strijd met kunstenaar Rob Scholte.
    Casper Duin 27-2-2019
    De rechter oordeelde medio januari dat de gemeente door had moeten onderhandelen met Scholte die het oude postkantoor aan de Middenweg wilde kopen. Scholte heeft de gemeente gevraagd verder te onderhandelen, maar dat werd geweigerd. Die bereidheid was er volgens de rechtbank wel met de firma A. Tuin BV, de huidige bezitter van het pand aan de Middenweg. Daardoor werd het afbreken door van de gemeente van de onderhandelingen met Scholte als onrechtmatig bestempeld.
    ’De gemeente hoeft echter niet door te onderhandelen met Scholte, aangezien het pand al verkocht en geleverd is. In samenspraak met onze huisadvocaat zijn wij van mening dat de rechtbank zich op een aantal onjuiste uitgangspunten heeft gebaseerd. Daarom hebben wij besloten om hoger beroep in te stellen bij het gerechtshof tegen het vonnis’. zo meldt de gemeente.
    Daarnaast meldt de gemeente dat er verkennende gesprekken zijn over een mogelijk gesprek met Scholte en diens advocaat. ,,Daarnaast zijn wij inmiddels in contact getreden met de advocaat van Scholte om in de komende tijd te onderzoeken of er voldoende aanknopingspunten zijn om een gesprek tussen beide te initie¨ren en hiermee een inhoudelijke behandeling van het hoger beroep te voorkomen. Het instellen van hoger beroep kan echter niet wachten, omdat de gemeente anders haar processuele rechten zou verspelen.’’

Noordhollands Dagblad