Ouderen Hollands Kroon negeren cursus DigiD

• donderdag 17 januari 2019
  • Hollands Kroon - Ouderen zonder computer en ook wie nooit een computer heeft gehad, gaan niet alsnog digitaal.

Mike Deutekom 17-1-2019

Ook niet met cursussen aangeboden door de gemeente. Dat stellen vertegenwoordigers van de vrouwenclubs en de Lokaal Samenwerkende Belangenorganisatie Ouderen (LSBO) in Hollands Kroon.
    De gemeente gaat vanaf 21 januari verschillende dorpen in Hollands Kroon langs om te onderzoeken hoe ouderen die minder tot niet ’digitaalvaardig’ zijn, het beste zijn te ondersteunen. Want de gemeente wordt steeds digitaler. Via de website kunnen inwoners steeds meer diensten van de gemeente afnemen of aanvragen. Ook communiceert Hollands Kroon steeds vaker alleen nog digitaal. Voorheen gebeurde dat met advertenties die vooral in de weekbladen werden geplaatst.
    Om inwoners te helpen met het via de computer invullen van formulieren, biedt de gemeente bijvoorbeeld de training ’Eerste hulp bij DigiD’ aan. Na een jaar blijkt de doelgroep er weinig animo voor te hebben.

Documenten

„Lang niet iedereen is er aan toe”, zegt Jan Kers (68) van de LSBO in Anna Paulowna. „Natuurlijk zijn er senioren die met de computer kunnen omgaan of er interesse in hebben. Die willen nog wel dingen leren. Maar zo handig als bijvoorbeeld dertigers en veertigers worden ze meestal niet. Allerlei documenten opzoeken op websites en deze invullen is vaak lastig. Die ouderen hebben toch hun beperkingen. Als je het uitlegt begrijpen ze het misschien wel, maar thuis komen ze er niet meer uit. Dat merk ik zelf al, terwijl ik toch de nodige ervaring heb met computers.”
    Voor deze groep zou een cursus nog uitkomst kunnen bieden. Dat geldt meestal niet voor ouderen boven de vijfenzeventig jaar nog nooit iets met een computer hebben gedaan. „Die beginnen er niet meer aan. Dat hoor ik duidelijk bij onze achterban, die bestaat uit mensen van zeventig tot ruim vijfennegentig jaar. Ze hebben nooit met een computer gewerkt en zijn niet van plan of in staat om dat nu nog een keer te gaan leren.”
    Kers is daarom ook blij dat Hollands Kroon vanaf mei wil gaan rijden met een mobiel kantoor in een omgebouwde camper. „Daar hebben mensen wat aan die niet met een computer overweg kunnen. Gewoon, eens in de twee weken ergens een uurtje neerzetten bij een dorpshuis, dat kan een oplossing zijn voor veel ouderen.”

Gemeentebalie

Liesbeth Ganzinga van de Vrouwen van Nu in de Wieringermeer is dat met hem eens. „We hebben dit in een gesprek met de gemeente ook bepleit. Een rondrijdend loket dat op gezette tijden ergens staat, kan uitkomst bieden.” De vrouwen van Nu, samen met het Katholiek Vrouwengilde en de afdeling Wieringermeer van de christelijk-maatschappelijke vrouwenbeweging Passage, hebben vorig jaar actie gevoerd om de gemeentebalie open te houden.
    Noordhollands Dagblad

Diensten biedt de gemeente aan. Dan klopt het dat de gemeente van publiek- naar privaatrecht is gegaan. De gemeente is dus een bedrijf. Dan hebben die ouderen groot lijk dat ze cursus niet willen. DigD is namelijk een contract aangaan met het bedrijf de staat, en alle dochterondernemingen zoals de gemeente Hollands Kroon.

Je gaat natuurlijk niet een computer kopen alleen omdat je anders het gemeentenieuws mist.

Nu maar hopen dat de bus zodanig is aangepast dat de ouderen er gemakkelijk in en uit kunnen komen.