Kritiek burgemeester Den Helder op eigen VVD

• zaterdag 12 januari 2019
  • Den Helder - Burgemeester Koen Schuiling van Den Helder vindt dat er iets drastisch moet veranderen in zijn partij, de VVD.
    Hedzer Faber 12-1-2019
    In een opiniestuk in NRC maakt hij in heldere bewoordingen kenbaar dat zijn partij foute keuzes maakt en verbetering niet in zicht is. Er zijn te veel schandalen op gebied van integriteit en beleidsmatig worden liberale kernwaarden verkwanseld, vindt hij. ’Ernstige recente missers, van de leugen van Zijlstra (over zijn ‘ontmoeting’ met Poetin, red.) tot het geklungel met de dividendbelasting, leiden niet tot bezinning, maar worden in het ergste geval met een relativerende ‘grap’ afgedaan. Wordt de ernst wel gevoeld?’
    Ondertussen is er veel ongenoegen onder VVD-bestuurders, schrijft Schuiling, over bijvoorbeeld regeldruk in de zorg, onderwijs en politie. Ook noemt hij de ’overantwoorde’ bezuinigingen op Defensie, die hij merkt als burgemeester van de marinestad. ’Ondanks de lippendienst van sommige bewindslieden is er van werkelijke interesse in de ernstige gevolgen nimmer sprake geweest. En dat duurt tot heden voort: er wordt al jaren gebakkeleid over de salariëring en het pensioengat van de militairen. Hoe ver wil de VVD het laten komen?’

Noodhollands Dagblad