Coöperatie werkt aan zonnepark in Hargen aan Zee en meer parkeerplaatsen kust

• zaterdag 19 januari 2019
  • Categorie: , ,
  • Hargen - Bergen Energie werpt zich op om grote parkeerplaatsen langs de kust te veranderen in zonneparken waaronder auto’s kunnen staan.
    Ed Dekker 18-1-2019

De coöperatie met 250 leden heeft al een plan voor Hargen aan Zee en hoopt op toestemming van de gemeente Schagen voor meer projecten.
    Staatsbosbeheer is eigenaar van terrein in Hargen aan Zee. De organisatie staat open voor het nieuwe initiatief. Een ander terrein van haar is Korfwater in Petten bij de Hondsbossche Duinen.
    Het Schager college van b en w ziet parkeerplaatsen bij strandtoegangen als locaties waar snel zonnepanelen kunnen komen. Dat maakte wethouder Jelle Beemsterboer (CDA) van ruimtelijke ordening deze week bekend.

Duizend panelen

Bergen Energie wil zaken doen met de gemeente. Voor Hargen aan Zee heeft de coöperatie al een vrijwel kant-en-klaar plan. ,,Wij denken daar aan zo’n duizend panelen, goed voor stroom voor ongeveer honderd huishoudens”, zegt voorzitter Roeland Kneppers.
    Hij ziet veel mogelijkheden met verhoogde zonnevelden bij de duinen en het strand. ,,Voertuigen van strandgangers staan de gehele dag in de schaduw. Onder het zonnedak kunnen ook terminals worden ingericht, af te sluiten ruimtes voor bijvoorbeeld kitesurfers en mountainbikers.”

Golvend

Vrees voor een industriële aanblik wuift Kneppers weg. ,,De opbouw is van hout. De laag panelen krijgt een golvende vorm.”
    Ook denkt Kneppers aan laadpalen voor auto’s en fietsen. ,,En strandpaviljoens kunnen er stroom van betrekken.” Met zonnevelden richt Bergen Energie zich op deelname van burgers. ,,Zij kunnen participeren in deze projecten.”

GroenLinks

De gemeente Bergen huurt het parkeerterrein in Hargen aan Zee. Wethouder Yolan Koster (GroenLinks) van ruimtelijke ordening en milieu juicht het plan toe. ,,Maar we moeten het nog bespreken in B en W.”
    Voor Staatsbosbeheer is een definitief ’ja’ nog te vroeg. ,,Veel hangt af van de inpassing. De locaties in of bij natuurgebieden zijn kwetsbaar en vragen extra aandacht”, reageert provinciehoofd Riena Tienkamp.

Verdubbeling

Bergen Energie bestaat zes jaar. Vier projecten zijn uitgevoerd. Twee daarvan zijn zonneweides in Bergen langs de Bergerweg. Die leveren stroom voor zeshonderd huishoudens. Bij deze twee projecten zijn 150 burgers betrokken. De coöperatie wil deze zonnevelden dit jaar verdubbelen.
    Noordhollands Dagblad

De leden van Groen Links en D'66 en aanverwante idioten moeten worden opgesloten in gesloten inrichtingen en ze nooit meer los laten, ze zijn een gevaar voor de maatschappij. Rekenen kunnen niet, de waarheid onder ogen zien ook niet, ze blijven net zo lang doordrammen totdat 3/4 van de Nederlanders arm zijn en Nederland naar de verdommenis is.