Giga testveld van TNO met zonnepanelen op bollenland in Zijpe

• zaterdag 8 december 2018
  • Schagen - Voor TNO/ECN wordt deze zonneakker van bijna 3,5 hectare een testveld.
    Ed Dekker  8-12-2018

Bollenkweker Cor de Graaf uit Sint Maartensbrug hoopt voorjaar 2020 de eerste van vijftienduizend zonnepanelen te plaatsen tussen de Belkmerweg en Westerduinweg. Voor TNO/ECN wordt deze zonneakker van bijna 3,5 hectare een testveld. Allerlei experimenten worden hier uitgevoerd, ook met doorzichtige panelen waaronder gras blijft groeien.
    Het project is volgens De Graaf een investering van ’tussen de vier en vijf miljoen euro’. Hoeveel TNO/ECN hieraan meebetaalt, is nog onbekend. Cor de Graaf is ook voorzitter van de landelijke windmolencoöperatie Windunie. Zijn eigen windmolen wordt onderdeel van de proeven. Zo onderzoekt TNO/ECN de invloed van slagschaduw op de zonnepanelen.
    De Graaf heeft de gemeente toestemming gevraagd. De officiële procedure voor de vergunning start in de tweede helft van komend jaar, denkt Schager ambtenaar Jacqueline van Rijn. Zij verwacht ook van de provincie goedkeuring.

2.5 meter hoog

Ontheffing van ’Haarlem’ is nodig om panelen hoger dan anderhalve meter te plaatsen. TNO/ECN wil experimenteren met hoogtes tot maximaal 2,5 meter. Vrijwel alle opgewekte stroom gaat naar de agrariër. Bij de proeven wordt agrarische natuurvereniging Hollands Noorden betrokken, aldus De Graaf. Deze organisatie bekijkt de gevolgen voor de biodiversiteit en weidevogels.
    Het project in de Zijpe is nieuw voor TNO/ECN. Onderzoeker Bas van Aken noemt de zonneakker een ’leerveld’. „In een landbouwlandschap willen we geen industrieel beeld, compleet met een zandvlakte onder de panelen. Daarom proberen wij diverse opstellingen uit. Ook worden voor onderzoek panelen verticaal geplaatst. Landbouwvoertuigen kunnen er dan langs. Deze panelen werken tweezijdig.”

Noordhollands Dagblad

We plempen heel Nederland vol met zonnepanelen en windmolens op het land met hier en daar nog wat biovergassers, in het water wat getijdegeneratoren en daar tussen moeten dan 17 miljoen mensen leven. De dieren worden uitgeroeid want daar is geen plaats meer voor. De zeezoogdieren worden massaal uitgeroeid vanwege het kabaal onder water van de windmolens zodat hun navigatiesysteem wordt verstoord en de klimaatidioten zich maar op de borst slaan dat ze zo groen bezig zijn. Ze vernietigen mens en dier en begrijpen hun eigen achterlijkheid niet.

Het Grootkapitaal maakt handig gebruik van de domheid van het overgrote deel van de Nederlandse burgers om hun eigen zakken te spekken.

Mr. X zei

Zeker 10 jaar geleden had een grote nederlandse oliemaatschappij met een kroontje al zo'n proefveld op heel goedkope grond in het vroegere Oost- Duitsland. Test geslaagd maar volkomen en volkomen onrendabel; maar TNO doet dat natuurlijk beter zolang de subsidies, uitgeknepen uit de oerdomme belastingbetaler, maar blijven stromen. Misschien het TNO maar eens opheffen met al hun testjes die honderden ander instituties al gedaan hebben?

E = mc2. zei

Het TNO test wat af; windmolens - onderwaterturbines en nu zonnecellen. Al die ongein is inmiddels tot in den treure uitgetest en super oneconomisch bevonden maar de Willie Wortels van het TNO blijven doorprutsen al was het omwille van HUN werkgelegenheid en dankzij de afgetroggelde belastinggelden van een gehersenspoelde bevolking. En dat noemt zich wetenschapper - oplichters zijn het.