Pro-Deoadvocaat niet meer voor elk juridisch geschil

• zondag 11 november 2018
  • Categorie: , ,
  •  Den Haag - Wie geen advocaat kan betalen, krijgt niet meer voor iedere rechtszaak een pro-Deo advocaat.

Verslaggever Schager Courant 10-11-2018

Een onafhankelijke instantie gaat voortaan beoordelen of gesubsidieerde rechtsbijstand nodig is.

Dat is een van de maatregelen waarmee minister Dekker (Rechtsbescherming) de stijgende kosten van de rechtshulp wil beteugelen. Mensen stappen nu veel te vaak naar de rechter, vindt Dekker. Het aantal pro-Deo zaken steeg deze eeuw met 42 procent. De gesubsidieerde advocaten kosten de overheid daardoor te veel, vindt de minister.

Dekker wil dat mensen vaker kiezen voor andere, goedkopere oplossingen voor geschillen, zoals bemiddeling of mediation. Als burgers van die alternatieven weten, spannen zij minder vaak een rechtszaak aan, denkt hij. Mensen moeten op internet voorbeeldbrieven en andere informatie kunnen vinden. Maar ze kunnen ook terecht op een juridisch spreekuur in de buurt.

De advocatuur in Nederland is niet te spreken over de plannen voor de gesubsidieerde rechtsbijstand van minister Dekker. Volgens de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland (VSAN) raken burgers met de plannen een recht kwijt." De Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) spreekt van een 'nieuw dieptepunt'.

,,Mensen met minder inkomen hebben minder recht nodig, aldus de NOvA. ,,Een poortwachter gaat bepalen wie zijn probleem nog aan de rechter mag voorleggen. De toegang tot de rechter wordt daardoor beperkt en duurder voor rechtzoekenden. Dat leidt tot een verdere tweedeling in de samenleving."

Noordhollands Dagblad

Uiteraard geldt dat niet voor de migranten, crimineel of niet, die krijgen in sommige gevallen tot wel 10 jaar gratis juridische bijstand.
    Natuurlijk een VVd'er die met het voorstel komt en daarmee aantonend geen boodschap te hebben aan de oorspronkelijke bevolking van ons landje en migranten een voorkeursbehandeling geeft. Er moeten ook al gratis woningen voor de veelal criminele asielzoekers worden gebouwd en wie gaat dat betalen? Juist, de man van de straat wordt door de VVD en meelopende partijen helemaal uitgekleed.
    De kosten van de gezondheidszorg omhoog? De honderdduizenden migranten krijgen die gratis, het Nederlandse volk betaalt wel.

@Anoniem, juist het is de agenda om de oorspronkelijk bevolking te vervangen voor migranten. Dat zijn de nieuwe arbeidskrachten die VNO NCW wenst. Vandaar ook dat dit kabinet het Marrakesh akkoord wil tekenen. Kunnen ze in de EU mooi een leger vormen uit de migranten uit Noord Afrika die voor hun dankbaarheid en geestelijke toestand qua achtergrond er geen enkel probleem mee hebben om wat oorspronkelijke inwoners op te ruimen. EU is versie Dolffie 10.0.