Communicatie raad moet beter in Hollands Kroon

Datum:
  • zaterdag 10 november 2018
  • in
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De nieuw te benoemen raadsgriffier van de gemeente Hollands Kroon krijgt mogelijk ook de voorlichting over 'raadsaangelegenheden' in portefeuille.
    Mike Deutekom 10-11-2018

    De gemeenteraad heeft daarom gevraagd in een unaniem aangenomen motie van de VVD.

    Interim griffier Guda Kager is deze maand op inhuurbasis aangesteld tot in elk geval 1 april 2019. In de tussentijd gaat de werkgeverscommissie van de gemeente onderzoeken wat de griffie aan bezetting nodig heeft om de gemeenteraad goed te kunnen ondersteunen, inclusief raadscommunicatie.
    ________________________________________

    Mogelijk extra taak voor griffie gemeenteraad
    ________________________________________

    Want daar moet meer aan gebeuren vindt de meerderheid van de politieke partijen in de gemeente. In een van de zomer gehouden inwoners- en ondernemersonderzoek blijkt dat het beeld dat men van Hollands Kroon heeft niet strookt met wat de politiek, bestuur en ambtelijke organisatie ervaren of graag zou willen uitstralen.

    Vertrouwen

    "In vergelijking met andere gemeenten scoort Hollands Kroon minder goed op het gebied van dienstverlening en de relatie inwoner-gemeente, zegt VVD-fractievoorzitter Erik Annaert. Met  name
    de uit het onderzoek blijkende dertien procent vertrouwen in de wijze waarop de gemeente wordt bestuurd, spreekt volgens de VVD boekdelen. 

    De liberalen vinden dat de rollen en taken van de gemeenteraad meer zichtbaar moeten worden gemaakt. De griffie zou de communicatie met 'de buitenwereld' vanuit de politiek voor haar rekening moeten nemen, daar waar het college dat doet vanuit de voorstellen aan de raad.

    Ook pleit de VVD voor aanvulling van de communicatievormen met de inwoners van de gemeente. Hollands Kroon verwijst inwoners voor nieuws nu voornamelijk naar de website, maar lang niet iedereen kijkt daarop. Het plan is nu om een digitale nieuwsbrief op te stellen en die naar geĆÆnteresseerden te gaan sturen, maar ook daarvoor geldt dat inwoners zich er voor moeten willen
    opgeven. Een andere mogelijkheid is het opnieuw gaan adverteren in de kranten. Ook daar is geen zekerheid van een volledige dekking. Wel blijkt uit onderzoek dat de meeste inwoners hun nieuws over de gemeente halen uit de lokale krant.

    Noordhollands Dagblad





    4 reacties :

    Anoniem zei

    De communicatie moet beter? Was het maar waar dat het alleen de communicatie is wat er mis is.

    Dekker zei

    Het is op het gemeentehuis 1 grote geld verslindende poppenkast van een zooitje achterbakse politici die helemaal geen waarde hechten aan het oordeel van de burgers, niemand uitgezonderd.
    Op welke partij moet een verstandig mens nog op stemmen?
    Wie het weet mag het zeggen.

    Mr. X zei

    Beste heer Dekker,

    Vanwege hun incompetentie gedrag door hebzucht en algemene domheid kunnen zij geen waarde hechten aan het oordeel van de burger. Het probleem is dus niet de communicatie maar het onvermogen van deze raad de belangen van de gemeenschap te vertegenwoordigen - zij doen niet anders dan onderling Monopoly spelen. Zo gaat het in Den Haag trouwens ook; de opmaat naar een dictatuur is in volle gang tenzij het volk ingrijpt.

    Anoniem zei

    Misschien een duidelijk signaal die 13%. Opheffen gemeente, servicebedrijf oprichten voor alle diensten die de gemeente nu uitvoert. Alle van belang zijnde onderwerpen in referendumvorm voorleggen aan inwoners die daar digitaal over kunnen stemmen, meeste stemmen gelden. Volledig overbodig orgaan geworden gemeenten in de huidige tijd.

    Een reactie posten