Natuurorganisatie wil elke cent terug van fraudeur

• dinsdag 23 oktober 2018
  • Categorie:
  • Heerhugowaard - De schok was groot bij Landschap Noord-Holland toen in april bleek dat een medewerker voor 287.000 euro had gefraudeerd.
    Roel van Leeuwen 23-10-2018

Na onderzoek van BDO Investigations is er echter geen aanleiding om te veronderstellen dat er nog meer fraude heeft plaatsgevonden bij de natuurorganisatie.

Dit voorjaar liep de medewerker - die grote projecten leidde voor Landschap Noord-Holland (LNH) - tegen de lamp. Liefst 41 keer was hij er in geslaagd om duizenden euro's over te laten maken naar zijn eigen bedrijfje, maar bij de 42e poging ging het voor hem mis.

De fraudezaak was voor de natuur- organisatie reden om een onderzoek in te stellen. Volgens BDO Investigations, dat het onderzoek uitvoerde, zijn er niet nog meer fraudegevallen aangetroffen binnen de organisatie. Ook is gebleken dat de medewerker alleen heeft gehandeld en dat er niet nog meer geld is verdwenen.

,,Dat is zeker een opluchting', zegt directeur Ernest Briët van LNH. ,,Zij hebben ook vastgesteld dat er maar één persoon iets te verwijten valt en dat is de fraudeur. Er is geen sprake van nalatigheid van anderen."

Wel zullen er op advies van BDO zaken veranderen bij LNH. Briët: ,,Als we nieuwe crediteuren in voeren in ons systeem voeren we nu een meer solide toets uit naar de achtergrond van deze leverancier.Ook zullen mensen die niet bij specifieke projecten betrokken zijn, meekijken bij de voortgang van een project en bij grote en complexe projecten gaan we structureel nacalculeren."

Keurmerk

Het Centraal Bureau Fondsenwerving, dat toezicht houdt op erkende goede doelen, heeft ingestemd met de aanpak door LNH. Het CBF heeft op 11 oktober de status van 'verscherpt toezicht' weer omgezet in die van 'erkend goed doel'. Dick Koopmans van het CBF laat weten tevreden te zijn over de verbetermaatregelen die LNH heeft getroffen. Het CBF had de erkende status van het LNH kunnen intrekken, maar hiervan is nu dus geen sprake, stelt ook Briët vast. ,,Het keurmerk
    van het CBF is voor ons heel belangrijk."

LNH heeft inmiddels 43.000 euro weten terug te vorderen van de fraudeur. En bij de natuurorganisatie zetten ze alles op alles om ook de rest terug te krijgen. Briët ,,Dit geld hebben wij gekregen van instanties die vertrouwen in ons hebben en
    van onze beschermers. Wij zien het als onze plicht om dit terug te krijgen. Al duurt het twintig jaar! '

Het Openbaar Ministerie heeft inmiddels besloten de fraudeur te vervolgen. Waarschijnlijk komt de zaak dit jaar nog voor de rechter. LNH heeft de ruim 33.000 donateurs geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek.

Noordhollands Dagblad