Uitstoot CO2 niet gedaald, Velsen vieste gemeente

• woensdag 12 september 2018
  • Categorie: , ,
  • De CO2-uitstoot in ons land is net zo hoog als een kwart eeuw geleden.

Leonie Groen 10-9-2018
    De gemeente Velsen is verreweg de meest vervuilende gemeente van ons land. De uitstoot van CO2 bedraagt er bijna 200 kilogram per vierkante meter per jaar. De CO2-uitstoot in ons land is net zo hoog als een kwart eeuw geleden.
    Dat berekenden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM. Volgens deze instituten wordt de uitstoot in Velsen veroorzaakt door staalfabrikant Tata Steel en de Nuon-elektriciteitscentrale die restgassen uit de hoogovens benut.
    Rotterdam, de derde vieste gemeente, stoot bijna de helft minder uit dan Velsen. Eerder meldde deze krant dat zeeschepen grote vervuilers zijn maar volgens het Milieu- en Natuur Planbureau hebben Rotterdam en Amsterdam hier het meeste last van.
    Alle overige 377 gemeenten lopen ver achter koploper Velsen aan. Amsterdam bij voorbeeld zit met zijn uitstoot op een vijfde van Velsen, Leiden op slechts een tiende en is daarmee 13e in de rij vervuilende gemeenten. Andere grotere plaatsen zitten ook boven het gemiddelde van 4,4 kilogram CO2-uitstoot per vierkante meter per jaar.

Gezondheid

Alkmaar staat op plek 19 met bijna 15 kilogram, Haarlem komt op de 22e plaats met bijna 12 kilogram, Beverwijk staat op de 47ste plek met 8,4 kilogram, Zaanstad op 52 met 7,6 kilogram, Hilversum op 71 met 6,4 kilogram en Purmerend neemt de 94ste positie in met 5 kilogram CO2-uitstoot per vierkante meter.
    Hoorn duikt met 3,3 kilogram onder gemiddelde en komt op plaats 135. helemaal onderaan staan Den Helder en Schagen (elk 1,1). Texel (0,2 kilogram) draagt het minst bij aan de vervuiling, samen met de andere waddeneilanden.
    Koolstofdioxide (CO2) is slecht voor het milieu maar is zelf niet direct ongezond voor mensen. De aanwezigheid van CO2 geeft wel aan dat er sprake is van algemene luchtverontreiniging want bij verbranding van fossiele brandstoffen komt niet alleen CO2 vrij maar ook andere schadelijke stoffen. In 2017 werd in Nederland jaarlijks 163 miljard kilogram CO2 uitgestoten, net zoveel als in 1990. Energiebedrijven behalen een hoger rendement en produceren meer elektriciteit uit wind, toch zijn zij meer CO2 gaan uitstoten als gevolg van groei van de sector. Auto’s zijn zuiniger geworden maar er worden veel meer kilometers gereden, waardoor het wegverkeer in de plus komt. Andere industrieën, zoals de chemische, stoten minder CO2 uit als gevolg van energiebesparende maatregelen. Het verwarmen van woningen en bedrijfsgebouwen kost minder energie dan voorheen (terwijl het aantal woningen met een derde is gestegen). Dit komt door betere isolatie en de inzet van hoogrendementsketels.

Broeikaseffect

De uitstoot van andere broeikasgassen (methaan, lachgas en F-gassen) is in een kwart eeuw gehalveerd. Hierdoor is het broeikaseffect 13 procent minder hoog dan in 1990. In de Urgenda klimaatzaak besliste de rechter dat in 2020 de totale uitstoot 25 procent lager moet zijn dan in 1990. In het Regeerakkoord staat dat in 2030 de uitstoot 49 procent lager moet zijn.
    Noordhollands Dagblad