Rekening voor vervuilers en kostenveroorzakers

• donderdag 27 september 2018
  • Categorie:
  • Amsterdam - De Unie van Waterschappen erkent dat de voorgestelde aanpassing van het belastingstelsel een forse verhoging betekent voor de natuureigenaren.

"Wij sluiten niet uit dat dit bij enkele Waterschappen tien keer meer zal zijn dan nu."

Volgens de Unie moeten de nieuwe voorstellen voor de watersysteem-heffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing ertoe leiden dat er een eerlijker, duidelijker en duurzamer stelsel ontstaat. Bij de heffingen geldt dat de kostenveroorzaker of de vervuiler betaalt.

"Het is op dit moment niet zo zeer aan de Unie om iets van de kritiek van de LTO en natuurorganisaties te vinden. De waterschappen zullen zich daar de komende weken over het pakket aan voorstellen uitspreken", aldus een woordvoerder. Per waterschap zullen de gevolgen voor de agrariƫrs verschillend zijn. Het is volgens de Unie niet zo dat de boeren bij alle waterschappen meer gaan betalen.

Tot 2009 waren de natuureigenaren onderdeel van de betalende categorie 'ongebouwd'. In 2009 werden zij een zelfstandige categorie met een eigen tarief. Tegelijk gingen zij nog maar 10 procent betalen van wat zij daarvoor betaalden. Nu worden ze weer ondergebracht bij de categorie 'ongebouwd'. ,,Van de 2,8  miljard euro die jaarlijks wordt opgehaald om de taken van de waterschappen te bekostigen, betalen de natuureigenaren momenteel 2 miljoen euro", aldus een woordvoerder. Het Uniebestuur stelt voor de natuureigenaren een korting van zeventig procent te geven. Toch zullen de natuurterreineigenaren bij de huidige voorstellen bij alle waterschappen meer gaan betalen.

Noordhollands Dagblad

De vervuiler betaalt:
    Benieuwd of de boeren werkelijk de vervuiling met bestrijdingsmiddelen gaan betalen?

Boeren staan in Hollands Kroon boven de wet, immers wethouder Groot is zelf een boer dus die valt zijn collega's nooit af.(hoezeer dat ook in strijd is met zijn geloof)
    Sterker nog, ambtenaar handhaver Han van Egmond was zelf voorzitter van de afdeling Land en Tuinbouw Texel en zou er iemand zijn die bij zijn volle verstand is die nog gelooft dat beide heren hun maten laten vallen?

De waterschappen gaan het nu bespreken. Maar daar zitten toch ook voornamelijk boeren in? "De vervuiler betaalt" is een kansloze missie.

Boeren betalen maar 2miljoen van de 2,8 miljard? Ik wist niet dat zij z weinig betaalden terwijl ze de grootste vervuilers zijn met hun gifspuit en mest, we zijn belazerd waar we bij stonden, zoveel is mij nu wel duidelijk.

Boeren hebben de beste lobby, vandaar. LTO, CDA en VVD. Daar kun je als gewone inwoner niet tegenop.

anoniem zei

BOEREN: vroeger hard werkende gelovige mensen, tegenwoordig subsidie opstrijkende milieuvervuilers en arbeiders uitbuitende miljonairs.
    Voorbeeld van een boer in H.K.: de boer heeft een illegale arbeider in dienst die hij 6 dagen in de week van 08.00uur tot 21.00 uur keihard laat werken voor €10,00 zwart per uur. De extreem linksen klagen de Nederlanders aan voor de slavenhandel van vroeger, echter de extremen kunnen beter naar het heden kijken en iets doen aan deze uitwassen. waar is de arbeidsinspectie, waar zijn de controlerende diensten?