Geen onderdak seizoenswerkers

• zaterdag 15 september 2018
  • Categorie: , ,
  •  Noordkop - Spanbroek -  Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland: 'er moet op korte termijn iets gebeuren'

Martin Menger 15-9-2018

De regio's West-Friesland en Noordkop moeten samen onderdak zien te vinden voor naar schatting 20.000 seizoensarbeiders.

Wat de Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland Noord betreft moet er op korte termijn iets gebeuren. Want blijven de werkgevers en gemeenten naar elkaar kijken, dan verwacht directeur Thijs Pennink dat de economie forse klappen gaat krijgen. Dat de nood hoog is, werd vrijdagochtend aangetoond met een steekproef dat in de gemeenten Opmeer, Schagen, Den Helder en Hollands Kroon is uitgevoerd. Alleen in deze plaatsen is plek nodig voor 6.600 arbeidsmigranten die hier kunnen werken. In de pijplijn bij deze gemeenten ongeveer 3500 plekken. Volgens onderzoeker Johan van der Craats is het totaal voor de hele Noordkop en West-Friesland al snel 20.000 mensen.

Veel bestuurders uit de regio waren naar het Slothuys gekomen in Spanbroek, waar al tien jaar seizoenswerkers een goedkoop onderdak vinden.

Woonwijken

De tijd dat de overheid mag verwachten dat de mensen uit voornamelijk Polen, Roemenië en Letland ergens in de woonwijken een plekje vinden, is volgens Van der Craats voorbij. In bijna alle gemeenten zijn praktisch geen huurhuizen meer voorradig. Alleen grootschalige woonvoor- zieningen - die dan ook echt aan de moderne wooneisen voldoen - bieden op korte termijn soelaas.

De gemeenten in de beide regio's willen op korte termijn de mogelijkheden in kaart gaan brengen. Gemeenten als Opmeer en Hollands Kroon willen al sneller van start. Volgens gedeputeerde Jaap Bond is het bovendien zaak dat alle partijen nadrukkelijk ook verder durven te kijken.

,,Het gaat niet meer alleen dat je grootschalige voorzieningen treft voor diegenen die tijdelijk hier willen werken", vond de gedeputeerde. ,,We moeten net zo veel aandacht besteden aan alle mensen - vaak met hun gezinnen - die hier ook willen blijven, een bestaan opbouwen. Ook die mensen gaan wij straks nog veel harder nodig hebben, en moetje een perspectief bieden."

Noordhollands Dagblad