Chroom-6 kost provincie miljoenen extra

• woensdag 12 september 2018
  • Haarlem - Het onderhoud aan bruggen en sluizen waarin het giftige chroom-6 zit, gaat de provincie Noord-Holand 4,6 miljoen euro extra kosten.
    Roel van Leeuwen 12-9-2018
    Dat hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bekend gemaakt.
    In maart werd bekend dat in een verflaag van de St Maartensvlotbrug uit 1951 chroom-6 was aangetroffen. Naar aanleiding van deze vondst is een breder onderzoek gedaan naar de verflagen van de overige beweegbare provinciale bruggen en sluizen.
    In totaal werden 49 bruggen en sluizen meegenomen in de quickscan. Bij 23 objecten is chroom-6 aangetroffen. Bij sommige van deze bruggen zijn dit jaar en volgend jaar onderhoudswerkzaamheden gepland.
    Chroom-6 is in het verleden vaak toegepast in verflagen van stalen onderdelen van objecten. In vaste vorm - bijvoorbeeld als opgedroogde verf - is er geen risico voor de volksgezondheid, maar als het als stof vrijkomt -bijvoorbeeld bij onderhoudswerkzaamheden - kan het schadelijk zijn voor de volksgezondheid.
    Per object worden de meerkosten voor onderhoud ingeschat op 2 ton.
    Noordhollands Dagblad