Bezitter vakantiehuis komt in verdrukking

• donderdag 9 augustus 2018
  • Schagen - Door steeds meer bezitter verwerven op vakantieparken en campings, krijgen uitzendbureaus die buitenlandse werknemers willen huisvesten steeds meer macht.
    Richard Zut 9-8-2018

Dat gaat in sommige gevallen ten koste van bezitters van vakantiehuisjes, omdat toeristen wegblijven. Die zitten er niet op te wachten om pal naast Oost-Europese werknemers vakantie te vieren.

Daarvoor wordt gewaarschuwd door anonieme bronnen. I)e werkwijze volgens deze in het kort: ,,Sluipenderwijs worden huisjes opgekocht en in strijd met het Bestemmingsplan gevuld met arbeidsmigranten. Dankzij een grote meerderheid in de Vereniging van eigenaren kunnen statuten worden aangepast die dat mogelijk maken. De overblijvende recreatieve eigenaren raken ver in de minderheid en komen zo machteloos te staan. Soms zien eigenaren zich ertoe genoodzaakt om hun bezit dan maar te verkopen aan de uitzendorganisatie."

Dit speelt volgens hen bijvoorbeeld in de gemeente Schagen, waar bungalowpark 't Zwanenwater bij Schagerbrug voor het overgrote deel in handen is van de Mondial Holding BV met Mondial Uitzendbureau Gana Invest BV uit 't Zand. Deze bedrijven leveren negenhonderd arbeidsmigranten aan meest agrarische bedrijven in de Noordkop. Samen zijn zij ook de eigenaren van campings in Oudesluis en in 't Zand.

Ard van Diepen herkent zich niet in de kritiek: ,,We hebben veel huisjes, ja. Maar we doen alles steeds netjes in overleg met de overige eigenaren. En niemand wordt gedwongen."

_____________________________________________________

'Gemeente denkt mee'

Buren fel gekant tegen pilot Belkmerweg

Vervolg
    Schagen ,,oi De gemeente Schagen volgt alle bewegingen bij de huisvesting van arbeidsmigranten op de voet en denkt hard mee. Aldus de gemeenste zelf. Kritiek op het voornemen om de situatie te legaliseren van 290 Poolse arbeidsmigranten die wonen in vakantiehuisjes op park 't Zwanenwater aan de Stolperweg bij Schagerbrug legt de gemeente naast zich neer.

,,En behalve op bungalowpark 't Zwanenwater aan de Stolperweg bij Schagerbrug hebben wij geen voornemens om mee te werken aan dergelijke verzoeken", zegt gemeentewoordvoerster Ans Heijne. "Tot nu toe hebben we van Mondial/Gana Invest nog geen concept-aanvraag ontvangen, en in afwachting daarvan handhaven we daar dus niet-

Dat doet de gemeente wel in het geval van camping Kees en Trijntje aan  de Bosweg 48 bij 't Zand, ook in bezit van Mondia/Gana Invest.

Heijne: ,,Er is door de omwonenden van camping Kees en Trijntje een handhavingsverzoek ingediend dat zich richt op de huisvesting van arbeidsmigranten. Dit verzoek om  handhaving is in behandeling genomen en wordt onderzocht."

Verder zijn er geen plannen voor legalisatie door bestemmingswijziging. ,,Nee, er loopt slechts één pilot om te bezien of er vestiging van buitenlandse werknemers mogelijk is op agrarisch terrein aan de Belkmerweg bij Sint Maartenvslotbrug", meldt Heijne. Die pilot is een idee van Mondial om 86 arbeiders te huisvesten aan de Belkmerweg 95, waar nu al bijna twintig Polen zijn gehuisvest.

Eigen terrein

Dit plan verkeert nog in een verkennende fase, zeggen zowel de gemeente als Ard van Diepen van Mondial. Maar naaste buren zijn sowieso fel tegen, zegt buurman Michel Vink van bloembollenkwekerij QJ. Vink. ,,Wij huisvesten hier op ons eigen bedrijfsterrein veertig Poolse medewerkers in een keurig gebouw dat wij zelf hebben laten bouwen. Mondial wil hiernaast medewerkers van Vezet uit Warmenhuizen plaatsen. Dan zeg ik: laat ze dat daar op hun eigen terrein regelen. Dan hoef je ook niet steeds met auto's heen en weer. Als ze dit door willen zetten zullen wij ons daar tot de rechter aan toe verzetten."

_______________________________________________

Commentaar: Vakantiehuis

Michiel Snik 10 aug. 2018

Heerlijk zo’n eigen vakantiehuisje op een park net buiten de drukke, toeristische kuststrook. Vele jaren geniet je er al van. Maar de ene na de andere buurman verkoopt zijn huisje aan een beleggingsmaatschappij. Die het handig doorverhuurt. Waarna je steeds vaker seizoensarbeiders aantreft op het jou zo geliefde rustige vakantiestekje.

Je eigen huisje verhuren wordt lastiger want toeristen beginnen op internet te klagen over het feit dat het vakantiepark meer en meer een arbeiderswijk begin te worden. Klagen heeft weinig zin, want de vereniging van eigenaren wordt inmiddels gedomineerd door het beleggingsbedrijf dat een voor een de huisjes heeft opgekocht. Balen als je zo’n stulpje jaren terug hebt gekocht om er zelf van te genieten of wilde verhuren.

Je kunt natuurlijk je huisje ook verkopen aan die belegger. Maar die betaalt uiteraard niet de door jou gewenste hoofdprijs. Of anders hopen dat de overheid ingrijpt? Maar die kan hier moeilijk wat aan doen. Want de belegger mag aan iedereen een huisje verhuren. Ook aan seizoenarbeiders, zo bleek deze week op bungalowpark ’t Zwanenwater bij Schagerbrug. En dit is niet het enige park in de Noordkop waar zoiets speelt.

Op deze manier wordt het al jaren groeiend gebrek aan huisvesting voor seizoenarbeiders in de regio opnieuw pijnlijk zichtbaar.