Waddengebied wordt donkerder

• maandag 16 juli 2018
  • Categorie: , , ,
  • Het wordt de komende jaren een stuk donkerder in het Waddengebied. En dat is goed nieuws voor mensen, maar vooral ook voor dieren.
    Roel van Leeuwen 16-7-2018
    44 zijn partijen een pakket maatregelen overeengekomen om de lichtvervuiling tegen te gaan in het Waddengebied. In het project werken Rijk, provincies, gemeenten, natuurverenigingen en bedrijfsleven samen.
    Lichtuitstoot heeft veel negatieve effecten. Voor bepaalde dieren kan het daardoor bijvoorbeeld lastig zijn om voedsel te zoeken. Ook wordt de biologische klok van dieren ontregelt.
    Maar ook mensen hebben baat bij duisternis, zegt projectleider Titian Oterdoom van het project Dark Sky Waddengebied. ,,Als er veel verlichting is, zie je veel minder sterren. Die oerkracht is juist heel inspirerend.’’
    Afgesproken is nu onder meer dat verlichting gaat verdwijnen, wordt vervangen of gereduceerd. De gemeente Hollands Kroon (Noord-Holland) zal bijvoorbeeld tot 2024 in totaal 1355 verouderde lichtarmaturen vervangen. Ook de marinebasis in Den Helder kent nu een verouderde installatie.
    Een aantal plannen is al uitgevoerd. Op de Afsluitdijk heeft Rijkswaterstaat de lichtuitstoot al aangepakt in samenwerking met lichtkunstenaar Daan Roosegaarde.
    Volgens Oterdoom is het bijzonder dat tientallen partijen vrijwillig hebben besloten de lichtuitstoot aan te pakken. ,,Soms wordt de lichtbron weggenomen. Op andere plekken komt nieuwe verlichting. Met behulp van nieuwe technieken kun je preciezer bepalen waar en wanneer je een bepaalde hoeveelheid licht wilt.’’
    Het Waddengebied is nu al een van de donkerste gebied van Europa in tegenstelling tot de Randstad dat wereldwijd tot de meest verlichte gebieden behoort. De Natuur en Milieufederaties zijn actief bezig om ook daar de lichtuitstoot tegen te gaan.
    ,,We hebben bijvoorbeeld de ’Nacht van de nacht’ en het project ’Sterren dichterbij, zegt Erna Krommendijk van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. ,,We hebben een lichtadviesteam dat bij bedrijven langsgaat.’’ Ook burgers kunnen zelf in hun tuin de hoeveelheid verlichting terugbrengen. ,,Belangrijk is dat als je iets verlicht dat je dat van boven naar beneden doet. Alles wat naar boven schijnt is nergens voor nodig. Ook kun je kiezen voor bewegingssensoren.’’

Noordhollands Dagblad