Uitbreiding ZAP in Van Ewijcksluis voor de rechter

• zondag 15 juli 2018
  • Hollands Kroon - Van Ewijcksluis -  De rechter moet zich uitspreken over bezwaren tegen uitbreiding van het bedrijf Royal ZAP in Van Ewijcksluis.
    Ed Dekker 14-7-2018

Een omwonende en twee organisaties zijn naar de rechtbank Noord-Holland gestapt.

Buurman Peter van der Munnik, Stichting JAS en de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland verzetten zich tegen Hollands Kroon.

De gemeente heeft de coöperatieve zaaizaad- en pootgoedtelersvereniging een bouwvergunning verleend. Hun protest daarna bij Hollands Kroon leverde niets op.

De openbare rechtszitting in Alkmaar is woensdag 18 juli, aanvang kwart over negen. De kwestie rond uitbreiding van ZAP speelt al lang. Peter van der Munnik strijdt al jaren tegen het bedrijf in het dorp.

Hij vreest extra geluidsoverlast, hinder van stof en stank, overlast van ongedierte en overlast van vrachtwagens en tractoren. ,,En met een hoogte van 14,3 meter wordt de nieuwe gevelwand te massaal. Officieel is acht meter toegestaan.”

Twee maten

De gemeente meet met twee maten, vindt Van der Munnik. ,,Het bestemmingsplan laat de gevraagde uitbreiding niet toe, maar toch krijgt ZAP toestemming.”

Volgens de gemeente kán de vergunning om formele reden niet worden geweigerd. ,,Onzin”, reageert Van der Munnik. ,,Voor de gemeente telt alleen het belang van het bedrijf. De mening van omwonenden weegt kennelijk helemaal niet mee.”

Anneke Romar-Loer uit Breezand van Stichting JAS deelt de bezwaren. JAS zet zich in om de ’rechtsgelijkheid voor iedereen te bevorderen’. De Natuur- en Milieufederatie vreest aantasting van het Lage Oude Veer als een van de aardkundig monumenten in Noord-Holland.

Damwand

Aan de rand van het bedrijfsterrein is een damwand in het Lage Oude Veer noodzakelijk voor de uitbreiding. De provincie heeft nog geen toestemming gegeven.

De SP Noord-Holland heeft al meerdere malen vragen gesteld over de kwestie.

Noordhollands Dagblad

Zie ook: Dossier ZAP op website Stichting JAS

Sam Kooy zei

Die wethouder hè; Groot of De Groot die tot ontsteltenis van de raadsleden op een raadsvergadering maanden geleden medeelde niet anders te kunnen dan een vergunning af te geven. Ook hij is één van de verneitigers van zelfs het kleinste stukje recht en burtgerparticipatie. Hadden die hoge pieten van Hollandskroon toch zo hoog in de hoed zitten ? Of ben ik wellicht een leugenaar ?