Gaswinning in Slootdorp stopt

• dinsdag 3 juli 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Slootdorp - Vermilion Energy stopt naar verwachting eind 2025 met het winnen van aardgas aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp.
    Martijn Gijsbertsen 3-7-2018

De maatschappij verwacht tot die tijd tussen de 131 en 564 miljoen kubieke meter gas te kunnen halen uit het veld uit het veld op ruim twee kilometer diepte tussen Wieringerwaard en Middenmeer. Daarna is het reservoir grotendeels uitgeput n zijn resten gas die er nog in zitten, moeilijk omhoog te brengen.

In Slootdorp wordt sinds 1977 gas uit de grond gehaald. Er zijn zeven putten geboord, waarvan er nu nog twee actief zijn. In totaal is er bijna 1,6 miljoen kubieke meter gaas gewonnen. Het staken van de productie heeft niks te maken met de Groningse toestanden, waarvoor sommige omwonenden vrezen. Het veld in Slootdorp is vele malen kleiner dan het Slochterenreservoir.

Noordhollands Dagblad
    ______________________________________

Vervolg

'Vlag gaat zeker nog niet uit'

Stoppen met gasproduktie is voor tegenstanders geen reden om verzet te staken

Martijn Gijsbertsen 3-7- 2018

Slootdorp - Voor tegenstanders van de gaswinning in Slootdorp is het beëindigen van de activiteiten
    door Vermilion Energy BV eind 2025  niet direct aanleiding om hun verzette staken.

De verwachting is dat er tegen het geactualiseerde winningsplan van de gasmaatschappij zeker bezwaren binnen zullen komen. Dat ligt tot en met 8 augustus bij de gemeente Hollands Kroon en het Ministerie van Economische Zaken ter inzage.

Bodemdaling

,,Nee, de vlag gaat zeker nog niet uit'', stelt Henno Dasselaar uit Oudesluis, een van hen. ,,De toekomst moet uitwijzen of Vermilion tegen die tijd echt gaat stoppen. Bovendien: als ze bijvoorbeeld besluiten over te schakelen op winning of opslag van aardwarmte blijven de risico's van bodemdaling bestaan."

Dasselaar vindt dat weinig aandacht is voor negatieve aspecten van gaswinning. En de veroorzaakte bodembeweging, in Slootdorp is maximaal 2,2 centimeter tussen de eerste boring in 1977 en 2025 voorspeld, wordt gebagatelliseerd. ,,Daar wordt door overheden vrij laconiek over gedaan. Ook in Groningen werd gezegd dat er niks aan de hand was. Nou, iedereen weet hoe het daar nazit!'

_____________________________________

Inloopavond
    Over de gaswinning in Slootdorp vindt 3 juli van vijf tot acht uur een inloopbijeenkomst plaats in dorpshuis De oude school aan de Populierenstraat 23a in Wieringerwaard. Mensen met vragen kunnen bij diverse deskundigen terecht.
    _____________________________________

Zegsvrouw Elita Córdova Gaytín van Vermilion stelt in een reactie dat de gaswinning in een klein veld als Slootdorp 'niet te vergelijken is' met die in het Slochteren reservoir. Uit onderzoek blijkt dat het risico op bodemtrillingen, die via een GPS-meetnet in de gaten worden gehouden, verwaarloosbaar is.

Voorzitter Henk Geerligs van Belangenvereniging Oostpolder in Anna Paulowna verwacht dat 'enkele leden hun bezwaren ongetwijfeld handhaven' : "Als vereniging hebben wij geen standpunt, omdat de
    meningen over gaswinning verdeeld zijn. Onze rol beperkt zich daarom tot het opzuigen van informatie en het zo goed mogelijk inlichten van onze leden. Waar we wel voorstander van zijn, is dat er een heldere regeling voor afhandeling van klachten komt voor het geval er wel schade ontstaat."

Kees Doets, collega van Algemeen Dorpsbelang Oudesluis, maakt zich totaal geen zorgen over de gaswinning. ,,De maatschappij heeft ooit een uiteenzetting gegeven met behulp van wetenschappers. Voor mij is sindsdien de kous af. Een kleine groep bijt zich er in vast, dat is haar goed recht. "

Noordhollands Dagblad

Allemaal aan de warmtepomp, de elektrische auto en ga zo maar door.
    Hoe gaan we de stroom opwekken voor warmtepompen die 4000 Kw per jaar verbruiken en hoe gaan we al die elektrische auto's opladen, met de windmolens die een paar procent van het totale verbruik leveren en dan ook nog maar met veel wind? Voor de zonnepanelen geldt hetzelfde. Als de idioten dit door zetten moet er op iedere hoek van de straat een windmolen komen te staan en ieder dak moet bedekt zijn met zonnepanelen. Gevolg, met veel wind en zon kan het elektriciteitsnet het niet aan en wordt over belast en met geen zon en geen wind moeten de energiecentrales overuren maken. Bovendien zullen er tientallen centrales bijgebouwd moeten worden voor het geval er geen wind en zon is zoals nu al het geval in Duitsland met de bruinkoolcentrales. Hele landschappen worden verwoest met de winning van bruinkool voor de centrales, de CO2 uitstoot is echter nog nooit zo hoog geweest. De idioten raaskallen er maar op los en het overgrote deel van het volk denkt niet na, of kan niet meer nadenken en geloven de onzin van het Groene Sprookje.
    Wie het niet met me eens is gelieve graag zijn visie van het verhaal te schrijven, misschien dat de lezers er iets aan hebben.

De gevluchte autochtoon. zei

De wal zal het schip keren; er zijn inmiddels steeds sterkere aanwijzingen dat wij met een globale koeling te maken gaan krijgen i.p.v. een globale warming. Gelukkig hebben de Russen gas in overvloed en, nadat Duitsland het monster Merkel aan de kant gezet heeft, zullen zij dat gas voor een keurige prijs aan de Hollandertjes willen gaan leveren. Anders zo zielig he?!

Waar blijkt die globale koeling dan uit?

Dekker zei

Anoniem, misschien is het verstandig om niet alleen de propaganda van regering, media en de klimaat maffia te lezen maar ook die van deskundigen die anders beweren via onderzoeken.