Regio aan de top met datacenters

• zaterdag 9 juni 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon -  Middenmeer - De 'hyperscale' datacenters die in de Wieringermeer verrijzen, zullen ertoe bijdragen dat de regio Amsterdam in Europa het belangrijkste knooppunt wordt voor datacenters.
    Roel van Leeuwen 9-6-2018

Dat voorspelt Stijn Grove van Dutch Data Center Association.

Als een schaap over de dam is, volgen er meer. Dat gezegde gaat ook op voor de datacenters in het glastuinbouwgebied Agriport A7 in de Wieringermeer.

Nadat Microsoft vijf jaar geleden besloot twee miljard euro te investeren in een zogenoemde hyperscale datacenter, dient zich nu een andere softwaregigant aan die gebouwen wil neerzetten waarin duizenden servers worden geplaatst.

Niets zeggen

Om welke gigant het gaat, is nog niet bekend. Gedeputeerde Jaap Bond (Economische Zaken) van de provincie Noord-Holland laat weten dat hij er contractueel niets over mag zeggen totdat de zienswijze periode is afgerond. Wel laat hij weten dat de gemeente Hollands Kroon, de provincie en Agriport samen hebben opgetrokken om het datacenter naar Noord-Holland te halen. ,,Anders was het nooit gelukt."

De eerste contacten zouden overigens zijn gelegd door De NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken.

Grote speler

Ook Stijn Grove weet niet om welke partij het gaat. Het moet volgens hem gaan om een grote speler gezien het aantal hectare (24 tot 70) dat het bedrijf wil gaan benutten.,,Dan moetje denken aan bedrijven als Facebook, Apple, Google, Mircosoft, Amazon en Oracle."

Dat er zoveel geheimzinnigheid is rond de bouw, bevreemdt hem niet. ,,Het gaat om dusdanige belangen dat men daar voorzichtig mee is. Het datacenter in Middenmeer was de grootste investering van Microsoft buiten Europa. Alle cloudactiviteiten van Mircrosoft Office 365 vinden hier plaats."

Aantrekkelijk

Dutch Data Center Association zet zich in voor een goed vestigingsklimaat voor datacenters (van klein tot mega groot) in Nederland. Grove vindt het dan ook van groot belang dat de mega-datacenters in Nederland worden gebouwd.. ,,Wij willen Nederland aantrekkelijk maken voor de nieuwe economie."

De kritiek op de datacenters is vaak dat ze na de bouwperiode nauwelijks werkgelegenheid opleveren, maar dit beeld klopt niet volgens Grove. ,,Het levert zeker wat op.
    Datacenters worden continu uitgebreid. Hotel Van der Valk in Hoorn zit al jaren vol met mensen die aan het project in Middenmeer werken. Maar daarnaast ontstaat rond zo'n datacentrum een heel ecosysteem van toeleveranciers en van andere hosting- en netwerkbedrijven."

Hij voorspelt dat er nog meer grote datacenters in deze regio zullen verrijzen. ,,Op dit moment is de regio Amsterdam, waartoe ook Agriport wordt gerekend, de nummer twee in Europa. Het is een kwestie van tijd dat we de nummer een positie overnemen van Londen. We hebben een fantastisch vestigingsklimaat. Ook hebben we hier heel goede verbindingen. Applicaties als Uber en Buienradar maken gebruik van allerlei diensten. Het is van belang dat allerlei informatie zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk wordt uitgewisseld. Wel is het een uitdaging om voldoende technisch personeel te vinden."

Ander perceel

ln 2016 is al begonnen met de wijziging van het bestemmingsplan voor het zeventig hectare grote perceel op Agriport.

In februari werd de grond aan de nog onbekende koper overgedragen. Agriport heeft nog een ander perceel van 55 hectare dat bestemmingstechnisch geschikt wordt gemaakt voor de komst van nog meer datacenters.

Wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon is blij met de ontwikkelingen. Hij noemt het een logische stap in de ontwikkeling van Hollands Kroon als datahub (informatieknooppunt, red.). Hij wil ervoor zorgen dat zoveel mogelijk onderaannemers en leveranciers uit de regio worden ingeschakeld voor de bouw.

Noordhollands Dagblad