Noord-Holland eist opheldering over uitspraken Wiebes over Pallas-reactor

• donderdag 21 juni 2018
  • De Stichting voorbereiding Pallas-reactor moet wachten op het laatste deel van een lening van in totaal 40 miljoen euro van de provincie Noord-Holland. Gedeputeerde Staten willen eerst opheldering over een uitspraak van minister Wiebes.
    Roel van Leeuwen 21-6-2018
    De provincie Noord-Holland zou voor 1 juli het derde deel van de lening - er resteert nog een bedrag van 17,5 miljoen euro - overmaken aan de stichting die de komst van de nieuwe reactor naar Petten voorbereidt.
    Voorwaarde hiervoor is dat de Statenleden er voldoende vertrouwen in hebben dat er voor de reactor, een gezonde businesscase is.
    Maar waar het Rijk onder de vorige minister Henk Kamp (Economische Zaken) er nooit enige twijfel over heeft laten bestaan dat de nieuwe reactor in Petten er moet komen, heeft zijn opvolger, Eric Wiebes, verwarring gezaaid.
    Hij stelde in mei tijdens een debat in de Tweede Kamer dat het Rijk op twee paarden wedt. Naast Pallas wordt immers volop gewerkt aan een nieuw type deeltjesversneller ofwel het project Lighthouse. In 2020 zou volgens Wiebes de knoop moeten worden doorgehakt met welk project er wordt doorgegaan.
    Deze uitspraak is slecht gevallen bij Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Zij vinden de komst van Pallas noodzakelijk. Vanwege de leveringszekerheid van medische isotopen voor kankerpatiënten, maar ook vanwege het behoud van hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Holland.
    ,,Wij hebben met het Rijk de afspraak gemaakt dat we elkaar niet zouden verrassen. Deze uitspraak komt uit de lucht vallen. Het creëert onrust en roept veel vragen op’’, zegt gedeputeerde Jaap Bond.
    ,,Wij willen niet Pallas of Lighthouse, maar Pallas en misschien later Lighthouse. Pallas is technologie die zich al bewezen heeft, terwijl Lighthouse nog in de beginfase zit en in de toekomst niet alle isotopen kan produceren. Het is appels met peren vergelijken.’’
    De politiek in Noord-Holland zou aankomende week de knoop doorhakken over het laatste deel van de lening, maar GS hebben nu besloten om te wachten met de besluitvorming hierover. Bond: ,,We willen eerst in overleg met de minister van Economische Zaken en Klimaat.’’
    Volgens het Bond is het geen optie om pas in 2020 een besluit te nemen. ,,Dat geld is nu nodig. Ons wordt gevraagd om nu 17,5 miljoen beschikbaar te stellen.’’
    Mocht de minister bij zijn besluit blijven om pas in 2020 de knoop door te hakken dan zou het voor Bond een optie kunnen zijn dat de provincie nu het laatste deel van de lening toch beschikbaar stelt, maar dat het Rijk dit geld terugbetaalt als zij een streep zet door het Pallas-project.

Investeerders

Ondertussen blijft de vraag of de Statenleden er vertrouwen in hebben dat Pallas succesvol kan zijn. Volgens Bond is er veel interesse van particuliere investeerders, maar zullen de meesten pas hun handtekening zetten als het vergunningstraject is afgerond.
    Wel is er een bouwconsortium gevonden dat tientallen miljoenen euro’s investeert in het project dat uiteindelijk zeker een half miljard euro gaat kosten.
    Een woordvoerder van Pallas laat weten dat de organisatie het geld van de opdrachtgevers (provincie en Rijk) nodig heeft om de volgende stap te kunnen zetten.
    De organisatie houdt zich vast aan een Kamerbrief van 26 april waarin staat dat het kabinet de conclusies van het RIVM en het bureau Strategy& ter harte neemt. Daarin staat dat het van belang is dat voortgang wordt gemaakt met zowel Pallas als Ligthhouse om de risico’s op tekorten aan medische radio-isotopen te beperken.
    Noordhollands Dagblad