Besmette naam Monsanto verdwijnt

• woensdag 6 juni 2018
  • De besmette naam Monsanto verdwijnt. De zaadveredelaar gaat op in moederbedrijf Bayer.
    Met deze samenvoeging verdwijnt een van de meest omstreden bedrijfsnamen ter wereld, al blijft het bedrijf zelf wel bestaan.

Met de samenvoeging van Monsanto en Bayer ontstaat het grootste zaden- en chemieconcern ter wereld. Met de overname wil Bayer een sterkere positie innemen tegenover de enige twee grote concurrenten Chemchina/Syngenta en DowDupont.

Het Duitse chemieconcern Bayer kocht Monsanto in 2016. De overname werd echter past recent goedgekeurd door de Amerikaanse overheid en in maart van dit jaar al door de Europese Commissie. De goedkeuring kwam echter pas na afstoting van een aantal bedrijfstakken om te voorkomen dat het bedrijf te groot zou worden.

De naam Monsanto is berucht door één van Monsanto's meest lucratieve producten, het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup.

Het bedrijf verkoopt zowel het bestrijdingsmiddel als de genetische gemodificeerde landbouwzaden die bestand zijn tegen het gif ('Roundup Ready'). Het is een handig product voor de boer, maar tal van milieuorganisaties zijn kritisch over het effect van Roundup op de natuur en ons voedsel.

Ook op andere gebieden heeft het bedrijf forse kritiek gehad. Zo patenteert het bedrijf groentevarianten: als anderen de zaden van die groentevariant willen gebruiken, moet er worden betaald.

Monsanto was ook de fabrikant van ontbladeringsmiddel Agent Orange dat tijdens de Vietnamoorlog werd ingezet, dat leidde onder andere tot verschillende vormen van kanker.

Bayer zegt te beseffen dat het als marktleider een belangrijke verantwoordelijkheid op gebied van duurzaamheid en ethische beslissingen over voedsel, landbouw en gezondheid.

"We zullen onze duurzaamheidsdoelstellingen even zorgvuldig realiseren als onze financiële doelstellingen", laat Bayer-bestuursvoorzitter Werner Baumann in een persbericht weten.

Bron: www.FloraNews.com 4-6-2018

De naam verdwijnt, het gif niet. Dat duikt op onder een andere naam, maar blijft net zulke troep. Huichelen over hun duurzaamheidsdoelstellingen en ethische beslissingen, hoe durven ze!

Er zal dus niets veranderen, het gif blijft verkocht worden en de boeren kunnen weer opgelucht adem halen, ze kunnen doorgaan met het vergiftigen van mens en dier.