'Veel potentie binnenvaart'

• woensdag 16 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Haarlem - In Noord-Holland is bij de containerterminals nog potentie om jaarlijks 109.000  vrachtwagenbewegingen van de weg te halen.
    Roel van Leeuwen 16-5-2018

En als er nieuwe overslagterminals komen, kan er nog veel meer vracht vervoerd worden door binnenvaartschepen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Panteia en Sweco in opdracht van de provincie. In het rapport wordt geconstateerd dat de binnenvaart op de provinciale vaarwegen afneemt. Dit komt deels door de strenge milieu-eisen die aan bestaande schepen worden gesteld. Vooral voor kleinere schepen zijn de benodigde investeringen vaak niet haalbaar.

Maar de binnenvaart staat ook onder druk doordat bedrijven aan de waterkant worden verdrongen door de geplande woningbouw aldaar.
    ________________________________________________

Rapport: kansrijke vaarwegen opwaarderen
    ________________________________

Mede door het geringe perspectief van de binnenvaart in Noord-Holland kiezen bedrijven eieren voor hun geld en vestigen ze zich elders. De onderzoekers stellen dat de binnenvaart in een neerwaartse spiraal terechtkomt als nieuwe investeringen uitblijven.

Toch liggen er zeker kansen om de binnenvaart weer te laten groeien. Naast de ruimte die er nog is bij de huidige containerterminals zou het ontwikkelen van nieuwe overslag-terminals jaarlijks nog eens 171.000 vrachtwagenbewegingen van de weg kunnen halen. Dergelijke terminals zouden bij Alkmaar, in de Kop van Noord-Holland, Schiphol en langs het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen komen.

Er zijn knelpunten op de vaarwegen die de situatie van grotere schepen nu verhinderen. De onderzoekers adviseren te investeren op de vaarwegen met de grootste potentie.

Dan gaat het om: Kosterverlorenvaart-Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, de Zuidelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en het westelijke vanaf de Kaag tot de Elsbroekerbrug, de vaarweg tussen Zaanstad en Alkmaar en die tussen Alkmaar en Den Helder.

Andere vaarwegen zouden niet moeten worden opgewaardeerd. Hier zou de aandacht kunnen verschuiven van beroepsmatig gebruik naar recreatief gebruik. Het rapport wordt morgen besproken in de Statencommissie Mobiliteit en Financiën.

Noordhollands Dagblad

Geniaal, ook opoe had zoiets kunnen bedenken?

Dekker zei

De idiote milieu regels storten dit land in de afgrond.

Nieuw beleid wethouder Meskers, en nu?

Mr.X zei

Reductie van wel 109000 vrachtwagenbewegingen? Men verzuimt opzettelijk om het totaal te vrachtwagenbewegingen te vermelden; dan zal blijken dat die reductie hooguit enkele procenten bedraagt. De bedoeling is natuurlijk om nog eens een extra massa geld uit te geven voor een minimaal rendement in de milieu sfeer; dat nu is de oorzaak van onze bubbel economie die draait als een 'tierelier' maar daarentegen er uitsluitend op gebaseerd is middels wurgbelastingen het geld als een waanzinnige versneld rond te pompen ten faveure van banken en grootkapitaal. En dit alles onder het mom milieu.

Mijnheer X, u heeft volkomen gelijk alleen snapt de grote massa dat nog niet.
    De economie draait als een tierelier, maar de salarissen zijn al veel meer dan 10 jaar niet gestegen, dus voor wie draait de economie? Juist, voor het grootkapitaal en ook de corrupte media willen ons doen geloven dat het zo geweldig gaat.