Tweede kans voor wethouder

• woensdag 2 mei 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Weerstand bij oppositie tegen nieuwe termijn Meskers.

Mike Deutekom 2-5-2018

Wethouder Theo Meskers (VVD) van Hollands Kroon is gisteravond bij zijn aanstelling door de gemeenteraad vooraf flink onder vuur genomen door de oppositiepartijen.

Lada en Anders dienden na zijn benoeming een motie van afkeuring in over zijn hernieuwde aanstelling. De terugkeer van de in de vorige raadsperiode opgestapte wethouder was met name voor Groenlinks, Partij van de Arbeid, Onafhankelijk Hollands Kroon en Lada niet onomstreden. Meskers stapte destijds samen met collega Frits Westerkamp (Lada) op omdat de raad 'onvolledig, onvoldoende en niet tijdig geïnformeerd' over een miljoenenoverschrijding bij de verbouwing twee gemeentehuizen.

Verantwoordelijkheid

Voor de VVD was een terugkeer van Theo Meskers als wethouder geen probleem.
    Fractievoorzitter Erik Annaert : ,,Wat ons betreft staat de integriteit van de heer Meskers niet ter discussie. Hij heeft als wethouder destijds zijn verantwoordelijkheid genomen door zijn portefeuille aan te bieden. Iemand die zijn fouten erkent en zijn verantwoordelijkheid neemt verdient een tweede kans. Wij zijn ervan overtuigd dat we met Theo Meskers een prima wethouder leveren aan dit college."

Ook formateur en fractievoorzitter Jip Pankras van de grootste partij in de gemeenteraad, Senioren Hollands Kroon (SHK), steunt de voordracht van Meskers om opnieuw wethouder te worden. ,,De heer Meskers heeft in mijn ogen absoluut de kwaliteiten om wethouder van Hollands Kroon te zijn. Dat heeft hij de afgelopen zes jaar bewezen. Hij verdient een tweede kans."

Meskers, Mary van Gent (SHK) en Theo Groot (CDA) werden door de raad bij meerderheid benoemd. Geen andere fracties steunde de motie van Lada en Anders.

Noordhollands Dagblad

Kapitein Rob zei

Die Pancras is pas echt gestoord; wijsheid verdwijnt met de jaren geldt voor dit menneke.

Die motie van LADA en ANDERS werd dan wel door de andere partijen als voor de bühne bestempeld.Maar helaas vinden de raadsleden het dus normaal dat deze wethouder zonder verantwoording afteleggen over zijn financiële blunders in de afgelopen raadsperiode door de achterdeur is vertrokken.
    Dat hadden ook zij hem kwalijk moeten nemen hierdoor heeft hij het vertrouwen in de politiek ernstig geschaad ook al heeft de VVD van Meskers weinig kiezer verloren.
    Ook de informateur had daar stelling tegen moeten innemen want zo'n optreden is een wethouder onwaardig.Een regelrechte schande zeker voor iemand in zo'n functie.

Ach, door dit soort handelen van de degenen die zich boven ons uit geknoeid hebben, hoeven wij ze niet meer serieus te nemen. Dat zo'n houding van een gemeenteraad zich in de loop der tijd wreekt en voortwoekert als een veenbrand en corruptie acceptabel maakt, daarvoor zijn deze lieden voldoende uitgekookt en onverantwoord om de eenvoudige reden dat zij weten dat het volk toch voor de consequenties opdraait.

Dekker zei

Jammer dat het kwartje bij LADA niet wat eerder is gevallen, nu zijn ze niet serieus meer te nemen. LADA is er gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor dat Meskers is kunnen terugkeren als Wethouder, ze hadden hem al veel eerder moeten wegsturen. Gezien de uitslag van de Motie van Afkeuring is op de partij Anders na geen partij nog serieus te nemen.

Sam Kooy zei

Ik ben vol ongeloof ......... !