Coalitie door op ingeslagen weg

• donderdag 3 mei 2018
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De nieuwe coalitie van Hollands Kroon, bestaande uit Senioren Hollands Kroon (SHK), CDA en VVD, wil de komende vier jaar verder op de ingeslagen koers van de afgelopen jaren.
    Mike Deutekom 3-5-2018

Wel komen er 'nieuwe accenten' in het beleid.

Het college van burgemeester en wethouders, dat bestaat uit de drie van de vier wethouders uit de vorige raadsperiode, krijgt de opdracht om wat andere aandachtspunten toe te voegen.

De wethouders Mary van Gent (SHK), Theo Groot (CDA) en Theo Meskers (VVD) gaan samen met- de in september vertrekkende - burgemeester Jaap Nawijn (VVD) gaan onder meer aan de slag met de energie-transitie. Net als andere overheden moet Hollands Kroon van het Rijk meedenken en -werken aan de overgang naar duurzame energie om in 2050 de CO2-uitstoot in Nederland terug te kunnen brengen tot bijna nul.

Verder wil de coalitie dat er meer aandacht komt voor kunst en cultuur en de economische ontwikkeling van de gemeente. Daarnaast krijgen het burgerinitiatief het verder ontwikkelen van
    een internationaal cluster datacentra en het 'verkleinen van de fysieke afstand tussen inwoner en de publieksbalie' de aandacht.

Inwoner

De rode draad in het akkoord tussen de partijen moet de inwoner van Hollands Kroon zijn. ,,Die betrekken we actief bij alles wat we doen",  zo schrijft formateur en SHK-fractievoorzitter Jip Pankras in het akkoord. Hij geeft aan voor deze coalitie gekozen te hebben omdat het verbond van Senioren Hollands Kroon, CDA en VVD hem het meest stabiel leek. ,,Er waren wel gesprekken met de progressieve partijen PvdA, Groenlinks en ChristenUnie, aangevuld met D66, maar we kozen ervoor toch verder te gaan met CDA en VVD."

Om de oppositiepartijen ook bij het raadprogramma voor de komende vier jaar te betrekken heeft Pankras als formateur hen om input gevraagd. ,,We hebben geprobeerd om die input van de andere fracties zoveel mogelijk in het akkoord mee te nemen. Het is dan ook een coalitie-akkoord op hoofdlijnen: ambitieus, uitdagend en realistisch."

De oppositiepartijen staan minder enthousiast tegenover het akkoord. ,,De formatie had linksaf gekund, met de progressieve partijen maar er is gekozen voor rechtsaf met CDA/VVD", zegt Lilian Peters (Groenlinks).,,Er waarom is er niet gekeken naar een raadsbreed programma?", vraagt Henk van Gameren (Lada) zich af. D66 hoopte vooraf op 'iets meer lef' bij SHK.

Noordhollands Dagblad

______________________________________

Extra personeel

Hollands Kroon - Er komen vijf voltijdbanen bij om de organisatie van de gemeente Hollands Kroon te versterken. Dat is afgesproken bij het afsluiten van het coalitieakkoord.

3-5-2018 Noordhollands Dagblad

____________________________________________________

Kapitein Rob zei

Hadden ze een weg dan?

Kunst en cultuur in Hollands Kroon ?
    Welke kunst en cultuur ?
    Al jaren is het armoede in de gemeente op dit gebied .Het kunstbezit staat waarschijnlijk te schimmelen in de kelder .
    De enige cultuur in Hollands Kroon is de aardappelcultuur en de bloembollen cultuur .

Van boeren en aanverwanten kunnen we geen cultuur verwachten, die worden alleen wakker als het subsidies betreft.

Mr. X zei

Kunst en cultuur? Het culturele besef/gevoel in Hollands Kroon komt niet verder dan dat van een aardappel of bloembol. Het cultureel/geestelijk niveau is minder dan dat van de eerste de beste wilde stam in het Amazone gebied - maar troost U: dit geldt niet alleen voor Hollands Kroon maar in zijn algemeenheid voor heel Nederland.