Glasvezelnet Hollands Kroon eind 2020 klaar

• donderdag 17 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Eind 2020 moeten alle geïnteresseerde huishoudens en bedrijven ín het buitengebied van Hollands Kroon aangesloten zijn op een nieuw glasvezelkabelnetwerk.
    Martijn Gijsbertsen  17-5-2018

Dat is het streven van de Coöperatie Breedband Hollands Kroon en het Texelse kabelbedrijf Kabeltex. Zij verwachten ruim zevenhonderd kilometer kabel voor sneller en stabieler internet kriskras door de gemeente te moeten trekken. Het project kost 14,5 miljoen euro.

Wanneer de partners in de loop van juni voldoende inschrijvingen (minimaal 1860) hebben, kan de aanleg volgens planning in augustus of september mogelijk al van start. ,,De aannemer is druk aan het ontwerpen, de vergunningenprocedure loopt", stelt directeur Alexander op de Weegh namens de initiatiefnemende coöperatie. ,,We zíjn begin maart met het opnieuw inschrijven van deelnemers gestart, nadat de provider definitief bekend is geworden. We zitten al ruimschoots over de helft van het benodigde aantal abonnees. AIs we dit tempo de komende weken volhouden, halen we dat minimum in de loop van volgende maand."

Omdat huis-aan-huisbezoeken door een groep van circa vijftien vrijwilligers weliswaar vruchten afwerpt (gemiddeld zeventig procent schrijft zich in), maar zeer arbeidsintensief blijkt, heeft de
    coöperatie een actie bedacht.

,,Het is ondoenlijk om alle 3100 woningen en bedrijven langs te gaan. Dus om het aantrekkelijker te maken, verloten we onder de inschrijvers komend weekend (19 en 20 mei, red.) drie keer een korting van 180 euro, het jaartarief voor de buitengebiedtoeslag."

Inschrijven kan via de website www.breedbandhk.nl. Hier is ook meer informatie te vinden.

Noordhollands Dagblad