Vragen over risico's plan kazerne

• vrijdag 25 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - Vijf miljoen voor een nieuw, multifunctioneel gebouw waar gemeentewerf, brandweer, politie en ambulance in Wieringerwerf kunnen worden ondergebracht.
    Mike Deutekom 25-5-2018

De gemeenteraad van Hollands Kroon vindt het niet alleen een hoop geld, ook maakt het zich zorgen over de risico's voor de gemeente.

Het onderbrengen van verschillende (hulp)diensten in een pand dat naar gelang kan worden uitgebreid of worden ingekrompen en door de samenwerking maximaal kan worden gebruikt, dat spreekt alle fracties in de gemeenteraad wel aan. Maar de verschillende partijen hebben nog wel veel vragen.

,,Wat nu als de politie toch besluit om niet te verhuizen naar het nieuwe gebouw? Is het zeker dat de ambulancedienst er ook in komt?", vraagt senioren Hollands Kroon zich af. Groenlinks zet vraagtekens bij de hele financiële onderbouwing.

Dicht

,,Klopt het dat de gemeentewerf in Anna Paulowna straks dan dicht gaat?",wil de VVD weten. ,,Zit de inrichting ook bij de vijf miljoen die het plan moet gaan kosten?", vraagt Onafhankelijk Hollands Kroon.

Allemaal vragen die de gemeenteraad gisteravond nog had. Wethouder Theo Groot (CDA) probeerde de zorgen weg te nemen. ,,We hebben het over een jaarlijkse structurele last van 141.000 euro. Daarvan is een bedrag van bijna 88.000 nog niet opgenomen in de begroting. Maar daar staat tegenover dat we het bedrag van vijf miljoen ruim hebben geraamd en dat het aangepast wordt als bijvoorbeeld de ambulancedienst niet komt. Bovendien is de huur van de politie - 40.000 per jaar - ook nog niet meegenomen. Net als de eventuele opbrengst van de verkoop van de grond van oude brandweerkazerne en de werf in Anna Paulowna die dan inderdaad dicht gaat. De huurders gaan de inrichting betalen en dat zit niet in het bedrag!'

Groot wil de vaart in het plan houden. ,,Dat is nodig omdat de brandweerkazerne in Wieringerwerf echt vervangen moet worden. Het is voor de brandweer inmiddels vijf over twaalf."

Bij het sluiten van deze krant gisteravond moest de gemeenteraad nog over het voorstel voor het nieuwbouwplan stemmen.

Noordhollands Dagblad