Besluit Pallas pas in 2O2O

• vrijdag 18 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Den Haag - ln 2020 moet er een keuze worden gemaakt tussen de komst van de Pallasreactor of het Lighthouseproject.

Volgens minister Eric Wiebes is het niet verstandig om uiteindelijk beide projecten voort te zetten. Al jaren wordt er in Petten gewerkt aan de opvolger van de huidige Hoge Flux Reactor die in 2025 in bedrijf moet zijn.

Terwijl de Pallasreactor stapje voor stapje steeds dichterbij komt, trekt een ander project steeds meer aandacht. Het Lighthouseproject - een type deeltjesversneller die met behulp van techniek van chipmachinefabrikant ASML wordt ontwikkeld - wordt als een serieus alternatief gezien voor Pallas.

Tijdens een vergadering van een Kamercommissie vroegen Kamerleden hoe noodzakelijk de komst van Pallas nog is voor de leveringszekerheid van medische isotopen. Het Lighthouseproject zou immers ook het belangrijkste isotoop Molybdeen-99 kunnen produceren. Bovendien zouden de investeerders wel in de rij staan voor Lighthouse en niet voor Pallas.

Volgens Wiebes is Pallas vooralsnog de partij die gebruik maakt van bewezen techniek maar is Lighthouse veelbelovend. Hij wil tot 2020 op twee paarden wedden en dan pas de keuze maken.

Bij die afweging zal volgens Wiebes worden gekeken welke isotopen Lighthouse kan produceren.
     CDA-Kamerlid Maurits von Martels benadrukte tijdens het overleg dat therapeutische isotopen voor de behandeling van padënten alleen met behulp van een reactor geproduceerd kunnen worden.

Noordhollands Dagblad