Wordt de Kooyhaven een lachertje van Kanniewaarzijn ?

• donderdag 8 maart 2018
  • Categorie: , ,
  • Was de gedeputeerde op de hoogte van de provinciale oekaze dat schepen met een beetje diepgang de Kooyhaven niet in mogen?

07-03-2018 |
    Toen het nieuws kwam dat de Kooyhaven nauwelijks gebruikt kan worden doordat het water ondiep is voor schepen met enige diepgang, heb ik meteen het televisieprogramma “Kanniewaarzijn” gebeld dat gretig het land afstroopt naar mislukte overheidsprojecten die miljoenen euro’s belastinggeld hebben gekost. Weggegooid geld noemen ze het hier de zinloze bruggen, een verkeerd aangelegde hardloopbaan, wegen die in het zand eindigen, een nieuw gemeentehuis dat zo lek is als een mandje en 14 miljoen euro heeft gekost en wildviaducten die op een verkeerde plek zijn gebouwd en ga zo maar door. Bij dit rijtje kan nu de Kooyhaven worden toegevoegd. Ook een miljoenenproject dat lijkt te mislukken. Wat is er aan de hand? De haven is aangelegd voor 4,5 meter diepgang, maar de provincie staat slechts een diepgang toe voor schepen van maximaal 3,3 meter. Om de kade is een groot havengebonden bedrijventerrein aangelegd. Dat was de wens van de gemeente Den Helder.
    De Kooyhaven is een jaar geleden opengegaan. Den Helder wist toen te vertellen dat er verschillende bedrijven belangstelling hadden voor de locatie maar het bleef er angstvallig stil. Maar met de komst van Glomar Offshore zou alles anders worden omdat dit bedrijf een aanzuigende werking heeft op de gehele offshore markt. Het alles-komt-goed verhaal bleek een wassen neus. Volgens het NHD heeft het bedrijf zich teruggetrokken. Waarom? De provincie wil geen diepstekende schepen die de oevers van het Noordhollands kanaal beschadigen. Maller dan dit kan het niet worden. De provincie is direct betrokken geweest bij het plan.
    De officiƫle opening werd verricht door gedeputeerde Jaap Bond in het voorjaar van 2017. Overal blijde gezichten want de haven zou zorgen voor veel bedrijvigheid en werkgelegenheid en een krachtige spin-off voor het achterland. De Kop Werkt ! en het ontwikkelingsbedrijf Kop van Noord-Holland klopten zich zelf op de borst want het was geen sinecure dat de haven er was gekomen. De gemeente Hollands Kroon had er helemaal geen zin in om op haar grondgebied een haven te dulden dat er van Den Helder moest komen. Uiteindelijk ging de gemeenteraad akkoord. Nadat iedereen vertrokken was, de feestmutsen ingeleverd en de muziek naar huis gestuurd viel een deken van stilte over de haven en sindsdien is het zo gebleven. He enige geluid hier is de loeiende wind en het geschreeuw van zeemeeuwen.
    N.V. Port of Den Helder heeft contractuele afspraken gemaakt met de bouwbedrijven voor de aanleg van het industrieterrein Kooyhaven. N.V. Port of Den Helder heeft een afnameverplichting van 14 miljoen euro waarvan in 2016 het eerste deel van 5 miljoen voldaan moest worden. De Gemeente Den Helder heeft een garantie afgegeven voor het project van in totaal 8,5 miljoen euro.
    De VVD-Statenfractie is terecht in de pen geklommen om het provinciebestuur te vragen naar het waarom van dit debacle. Was de gedeputeerde op de hoogte van de provinciale oekaze dat schepen met een beetje diepgang de Kooyhaven niet in mogen? . De VVD wil ook weten of er voorafgaand aan de realisatie van de Kooyhaven een onderzoek is gedaan naar de wensen van de mogelijke gebruikers van deze havens? En ja, hoor, wie heeft weer het grootste woord? Oud-wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon. De beste man kraait al een tijd als een kip zonder kop. En ook nu weet hij te vertellen dat ondanks deze handicap de haven nog veel potentie heeft. Ik heb Kanniewaarzijn meteen gebeld dat zij vooral hem moeten hebben voor een diepte interview, liefst op de kade bij windkracht 12.
    Eugeen Hoekstra

SCHAGEN FM

Kan niet Waar zijn kan beter een studio in HK openen, zoveel is er mis gegaan en het heeft de burgers kapitalen gekost. Zij we het idiote plan en uitvoering van een nieuw/oud Gemeentehuis van bijna 20 miljoen al weer vergeten wat nu bemand wordt door een totaal niet functionerend dokterspraktijk die enkel en alleen is opgezet om zo veel mogelijk aan zieke patiƫnten te verdienen. Een Gemeente waar bijna niets functioneert en welke kapitalen kost.

Jervin Tonneman zei

Het is toch prachtig dat die gasten achter elkaar op hun bek gaan,en gewoon door blijven lachen en mooi dat dit kan in Nederland.
    Ik zou zeggen laat ze lekker hun zakken blijven vullen in dat zwak zinnige Gemeentehuis, ik zou mij doodschamen ambtenaar te zijn voor HK.
    Geloof mij Meskers is een boef van het hoogste soort, zal Meskers en Nawijn een darkroom hebben laten bouwen in dat gemeentehuis van die 6,2 miljoen waar ze beide inzitten.