Nijpels weert de hem onwelgevallige deskundigheid van overlegtafel Klimaatakkoord

• woensdag 21 maart 2018
  • Categorie: , ,

• De deskundigheid van NederWind is niet welkom aan de overlegtafel van Ed Nijpels voor het Klimaatakkoord.

Persbericht

20-3-2018

Namens dertig organisaties heeft Nederwind zich aangemeld bij deze overlegtafel met een plan om alle windmolenplannen te verhuizen van land naar zee. Volgens de analyses van NederWind levert dit plan ofwel 2 miljard euro besparing op ofwel een extra GRATIS CO2-reductie van 3 Megaton.
    Ed Nijpels
    In opdracht van Minister Wiebes (VVD) leidt Ed Nijpels (ook VVD) het klimaatakkoord, maar is tegelijkertijd bestuurslid van VNO-NCW. In die laatste rol dient hij de belangen van o.a. de energiebedrijven. “De huidige oversubsidiëring van wind op land is een goudmijn voor de energiebedrijven,” zegt Kees Pieters van NederWind. “Als lobbyist zal Nijpels dit in stand willen houden. Het is de burger die de overwinsten betaalt.”
    Onevenwichtig
    Minister Wiebes heeft aangekondigd dat hij een evenwichtige samenstelling van de overlegtafels wil met partijen, die enerzijds CO2-reductie inbrengen en anderzijds draagvlak vergroten. “De milieubeweging is echter oververtegenwoordigd, evenals de subsidie-lobby”, aldus Pieters, “terwijl ons plan goed is voor ruim 5 procent van de ambitie van het regeerakkoord, GRATIS. Tevens verhoogt onze oplossing het draagvlak voor de energietransitie. Helaas is dit Klimaatoverleg geen democratisch, maar een lobbycratisch proces.”
    Ruimte genoeg op de Noordzee
    Het onderzoek “Wind op zee in relatie tot Wind op Land” van NederWind toont aan dat de reeds aangewezen gebieden voor windenergie op de Noordzee groot genoeg zijn om alle windmolenplannen op land te vervangen en daarna nog ruimte bieden voor vier maal de ambitie voor Wind op zee van het regeerakkoord.
    NederWind zou optreden bij het Klimaatoverleg namens de volgende organisaties:
    Stichting BOEC, Coevorden, Drenthe
    Stichting Gigawiek, Houten, Utrecht
    Stichting JAS, Hollands Kroon, Noord-Holland
    Stichting Kleare Kimen, Oosternijkerk / Dongeradeel, Fryslân
    Stichting Mallemolens, Goeree-Overflakkee, Zuid-Holland
    Stichting Platform Storm, Borger-Odoorn, Drenthe
    Stichting Tegenwind N33, Veendam, Groningen
    Stichting Omwonenden windturbines Wieringermeer, Hollands Kroon, Noord-Holland
    Stichting WindNEE, Aa en Hunze, Drenthe
    Stichting Wind van Voren, Barendrecht, Zuid-Holland
    Stichting Windmolens N57 nee, Brielle / Hellevoetsluis / West-Voorne, Zuid-Holland