Ombudsman bemoeit zich met windmolens

Hollands Kroon -  Breezand -  Omwonenden van Windpark Westeinde, langs het Noordhollands Kanaal tussen Breezand en 't Zand, hebben de Nationale Ombudsman ingeschakeld.
Martijn Gijsbertsen

Deze 'turbineburen' voelen zich niet serieus genomen met klachten over geluidsoverlast en slagschaduw van de in totaal zeven windmolens.

De provinciale milieudienst RUD Noord-Holland Noord pakt die in hun ogen vaak laat op en de afhandeling laat volgens betrokkenen te wensen over.

Belangenorganisatie NLVOW (Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines) staat de protesterende Poldernaren bij.

De exploitant van het windpark wil de turbines al langer vervangen door efficiëntere exemplaren, maar ook daarvan willen de 'buren' niks weten: zij verzetten zich daar hevig tegen.

Mastbreuk

Omwonenden vrezen bij incidenten als mastbreuk of afvallende rotorbladen explosiegevaar, omdat de windmolens vlakbij hogedrukleidingen van Gasunie staan.

De provincie Noord-Holland heeft  groen licht voor het miljoenenproject gegeven, omdat aan alle veiligheidsvoorwaarden is voldaan.

De turbineburen vechten het provinciebesluit komende vrijdag aan bij de Raad van State in Den Haag, de hoogste bestuursrechter van Nederland. Eerder zijn hun bezwaren door de provincie grotendeels van tafel geveegd.

Noordhollands Dagblad

De Raad van State is slechts de spreekpop van deze regering.
Laten we ons niets voorstellen van de onafhankelijkheid van dit orgaan want de Rechtsstaat is allang over boord gekieperd, al denken hele volksstammen dat het nog immer prima geregeld is in dit tot op het bot corrupte landje. D'66 en VVD geholpen door hun broeders van CU, PvdA, CDA, enz. doen er alles aan om Nederland om te vormen in een Tweede Venezuela en meer van dat soort dictaturen.

Dit soort parken bestaan alleen op subsidie. Als de geldkraan dicht gedraaid word is er géén particulier die hierin investeert! Wat nou groene energie, energie door de belasting betaler.