Wisseling binnen bestuur NLVOW

• zondag 14 januari 2018
  • Categorie:
  • De Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines heeft een
    nieuwe voorzitter en twee nieuwe bestuursleden.

PERSBERICHT

Wisseling binnen bestuur NLVOW

Annerveenschekanaal, 11 januari 2018

De Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines heeft een
    nieuwe voorzitter en twee nieuwe bestuursleden.

Nieuwe voorzitter bestuur dhr. Henk Klein Kranenburg

Vanaf de oprichting van de NLVOW in april 2014 is Albert Koers de voorzitter geweest van de NLVOW. Met veel inzet en overtuiging is er onder zijn voorzitterschap in de afgelopen jaren veel bereikt door de NLVOW. We zien dat de positie van de omwonenden steeds nadrukkelijker in beeld komt en dat er in toenemende mate meer rekening gehouden wordt met de omwonenden. Ook vanuit het landelijk beleid is er steeds meer aandacht voor de omwonenden en hun positie binnen het proces. Tijdens de afgelopen ALV heeft Albert Koers het stokje overgedragen aan Henk Klein Kranenburg
    Albert Koers zal nog wel verbonden blijven aan de NLVOW, zeker op het juridische vlak.
    Een van de zaken die hier nog steeds loopt is de klacht die wij tegen de Staat der Nederlanden hebben ingediend op grond van de Aarhus conventie. Deze klacht is nog steeds in behandeling bij de VN in Geneve.

We zullen Albert zeker missen binnen de NLVOW en bedanken hem voor zijn tomeloze inzet de
    afgelopen jaren. Op de volgende pagina een terugblik van en door Albert Koers.

Twee nieuwe bestuursleden: Rob Smits en Marian Veldhuis-Lebbink

Aan het eind van afgelopen jaar hebben de bestuursleden Maurice Bakker en Francis van Oorschot hun bestuursfunctie neergelegd. Maurice Bakker was een van de mede oprichters van de NLVOW
    (2014) en Francis was in 2016 tot het bestuur toegetreden. Wij zijn Maurice en Francis dankbaar voor de inzet die zij aan de dag hebben gelegd voor de NLVOW.
    De vrijgekomen plaatsen binnen het bestuur van de NLVOW zullen worden ingevuld door Rob Smits
    en Marian Veldhuis-Lebbink. Deze beide nieuwe bestuursleden hebben recent opgedane ervaring
    met de komst van windparken bij hun in de buurt en weten wat het betekent om als omwonende hiermee geconfronteerd te worden.

Samenstelling bestuur NLVOW per 1/1/2018

Henno Dasselaar Oudesluis
    Henk Klein Kranenburg Hagestein voorzitter
    Rob Smits Kruisland
    Edwin van Stam Anna Paulowna
    Marian Veldhuis-Lebbink Klarenbeek
    Wouter Vogelesang Schettens secretaris

Voor inlichtingen: Rob Rietveld, directeur NLVOW, rob.rietveld@nlvow.nl

______________________________________________________________

Terugblik als Albert Koers

Naast een meer zakelijke terugblik, is er natuurlijk ook een meer
    persoonlijke kant. En paar impressies.

Ik kan het elke gepensioneerde aanraden: lid worden van een club. Of nog
    beter: zelf een club oprichten, die zich inzet voor iets dat je belangrijk
    vindt. Het kost tijd. In mijn geval soms heel veel tijd, maar het levert ook
    heel veel op: nieuwe contacten, nieuwe mensen, nieuwe vrienden. En
    ook: nieuwe ideeën, nieuwe kennis, nieuwe inzichten. Ik hoor leeftijdgenoten soms zeggen, dat na hun pensioen de wereld kleiner wordt. Mede door de NLVOW is mijn wereld de laatste jaren alleen maar groter geworden.

Afwisselende loopbaan

Mijn loopbaan was nu niet bepaald saai of rechtlijnig (hoogleraar, meerdere disciplines, bestuurder, adviseur, nationaal en internationaal), maar door de NLVOW kwam ik terecht in rollen en situaties die voor mij geheel nieuw waren. Toch dominant een wetenschapper, was ik ineens activist en lobbyist. Hoe “bespeel” je de media en de Haagse politiek? Toen we begonnen waren we amateurs en dat zijn we misschien nog steeds, maar nu wel amateurs die redelijk goed weten niet alleen hoe de hazen lopen, maar ook hoe je ze kunt laten lopen.

Was alles dan rozengeur en maneschijn? Natuurlijk niet. Ik gaf al aan dat er ook zaken zijn die niet of niet goed van de grond zijn gekomen, maar dat is all in the game. En soms vond mijn vrouw dat ik wel erg lang achter dat beeldscherm zat. Dat was ook het gevolg van de rolverdeling tussen Rob en mij: hij trok het land in, reed al te vaak een paar honderd kilometers op een dag en ik was meer de man achter de schermen - de schrijver van stukken. Wat niet wegneemt dat we ook heel wat dingen gezamenlijk deden, vooral in Den Haag.

Nieuwe roeping

Mijn grootste deceptie ligt echter buiten de NLVOW en komt juist voor mij als jurist hard aan: de
    realisatie hoezeer ons rechtssysteem en dan vooral het bestuursrecht de burgers van dit land in de
    kou laat staan. En dan niet omdat rechters niet deugen, maar omdat de wetgever - lees: de Haagse politiek - het bestuursrecht de laatste decennia heeft omgezet van een systeem dat burgers bescherming biedt tegen een zich misdragende overheid naar een systeem dat de overheid beschermt tegen burgers, ook als ze zich niet misdragen.

In die laatste opmerking zit ook de diepere reden voor mijn terugtreden als voorzitter van de NLVOW: ik wil vanaf nu mijn tijd en energie steken in het Nationaal Platform Burgerparticipatie en
    Overheidsbeleid (
    www.npbo.nl) want meer nog dan bij de NLVOW gaat het in dat Platform om het versterken van de positie van burgers in relatie tot de overheid. En wat mij betreft gaat het daarbij
    ultiem om het anders en beter inrichten van onze representatieve democratie – te voorkomen dat het nog meer een repressieve democratie wordt.

_____________________________________________