Overeenkomst oude postkantoor Den Helder toch openbaar

• zondag 10 december 2017
  • Categorie:
  • Den Helder - Werd kunstenaar Rob Scholte nog teleurgesteld toen hij vroeg om de originele, notariële overeenkomst voor de verkoop van het oude postkantoor, donderdag is dat document alsnog ongecensureerd geopenbaard via de raadsleden.
    Hedzer Faber 7-12-2017
    Overeenkomst oude postkantoor Den Helder toch openbaar
    Scholte twijfelde of bouwer A. Tuin wel echt 650.000 euro had geboden voor het pand waar hij zijn museum heeft.
    In het document waar hij inzage in kreeg, was het bedrag weggevlakt. In het nu gedeelde document staat dat bedrag wel (zie foto).
    Noordhollands Dagblad
    ______________________________________________

Rob Scholte: ’Weer niets gekregen, bedankt’
    Den Helder - ,,Hartstikke bedankt dat ik weer niets heb gekregen...’’, grapt kunstenaar Rob Scholte, maar met een serieuze ondertoon tegen ambtenaar Jan Westrik.
    Bo-Anne van Egmond 7-12-2017
    De ambtenaar is even ervoor naar de lobby van het stadhuis in Den Helder gekomen met een document van makelaar Redres, waarin staat dat Aannemingsbedrijf A. Tuin 650.000 euro gaat betalen voor het voormalige postkantoor.
    Het is niet het document dat Scholte wil hebben; hij wil een notariële akte inzien die ook gevoegd is bij een aantal juridische stukken.
    In zijn exemplaar zijn de bedragen zwart gemaakt en omdat de kunstenaar signalen heeft gekregen dat Tuin minder gaat betalen dan 650.000, wil hij het origineel zien. ,,Ik heb het nu niet op juistheid kunnen controleren. Ik kan heel moeilijk deze mensen op hun blauwe ogen geloven.’’
    Of, zoals zijn advocaat Benno Friedberg later zegt: ,,We zijn discrepanties tegengekomen, volgens ons klopt het verhaal niet. De essentie van een aanbesteding is openbaarheid, waarom zijn deze stukken dan nog niet openbaar?’’
    Scholte is niet blij met het overhandigde stuk. Bovendien noemt hij het na enig doorbladeren niet geldig: ,,Het is alleen ondertekend door Tuin.’’ ,,Als het al de handtekening is van Tuin’’, betwijfelt medewerker Marc Nihot van het Rob Scholte Museum. Scholte: ,,Het is in ieder geval niet ondertekend door Redres.’’
    Een dossier van makelaar Redres wordt door een gemeenteambtenaar naar Scholte gebracht. Het document is niet wat de kunstenaar wil hebben.
    Even ervoor vindt er nog een ongemakkelijke ontmoeting plaats in de lobby tussen Robbert Waltmann, directeur Woningstichting Den Helder, en Dick Berts, sympathisant van het museum.
    (Lees hier het relaas van Waltmann: Rob Scholte ’laat zich niet helpen’)
    Berts heeft Waltmann een e-mail gestuurd over vermeende uitspraken en vraagt op neutrale toon of hij daar nog antwoord op krijgt.
    Waltmann stelt dat hij al heeft geantwoord -later stelt hij dat de e-mail per ongeluk naar zijn secretaresse is verstuurd- en dat hij in de beleving is dat hij een informeel gesprek heeft gehad. ,,Er is in ieder geval veel meer geboden dan 245.000 euro (het initiële bod van Scholte, red.).’’
    Hij loopt weg en zegt: ,,Maar, zoals wel vaker is gebleken: met de heer Scholte vallen geen afspraken te maken.’’
    Volgens gemeentewoordvoerster Zefanja Hofman is het geen onwil dat Scholte niet de notariële akte kan inzien: ,,We zijn gebonden aan processen en afspraken. We kunnen stukken niet zomaar openbaar maken.’’
    Noordhollands Dagblad