College Hollands Kroon onderzoekt kosten AED’s

• donderdag 21 december 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Er komt geld van Hollands Kroon om AED (automatische externe defibrillator)-apparaten en -kasten te vervangen. Dat heeft de gemeenteraad besloten.
    Mike Deutekom 20-12-2017

Wel laten burgemeester en wethouders ambtenaren nog eens kijken of het niet wat goedkoper en mogelijk ook beter kan dan voor het voorgestelde bedrag van 125.000 euro.
    Dat is het resultaat van vragen van GroenLinks over vervanging van een aantal AED’s (en kasten om de apparaten in op te bergen) in het netwerk van Hollands Kroon.
    Volgens onderzoek door fractievoorzitter Jan Eichhorn kan de gemeente tienduizenden euro’s besparen als ze betere apparaten bij een andere leverancier kiest.
    Ook op de jaarlijkse onderhoudskosten zou kunnen worden bespaard. Alles bij elkaar zou het ruim anderhalve ton in tien jaar kunnen schelen.
    De gemeenteraad besloot daarop het gevraagde bedrag wel beschikbaar te stellen, zodat de vervanging snel door kon gaan, maar vroeg het college de uitkomsten van het onderzoek mee te nemen.

Noordhollands Dagblad
    ________________________________________________________

Vragen over hoge kosten AED in Hollands Kroon

Michiel Snik 18 -12 - 2017
    De gemeente Hollands Kroon geeft te veel geld uit aan het vervangen van AED’s die in geval van nood kunnen worden gebruikt om iemands hart weer normaal te laten kloppen.
    Dat stelt GroenLinks in vragen aan het college. Om een dekkend AED-netwerk in Hollands Kroon te houden wil de gemeente 125.000 euro op tafel leggen. Voor dat geld worden 45 van de 53 AED-kasten vervangen. GroenLinks meldt blij te zijn met een dekkend netwerk in de gemeente, maar de partij constateert tevens dat dit tienduizenden euro’s goedkoper kan. De kosten voor een AED zijn namelijk sinds 1 januari van dit jaar voor rekening van de zorgverzekeraar en na de komende jaarwisseling kun je de kosten bij de ambulancedienst declareren, zo heeft GroenLinks uitgezocht. De partij vraagt zich daarom af waarom de gemeente deze kosten voor haar rekening neemt.
    Tevens twijfelt GroenLinks aan de reanimatie-cursus die vrijwilligers moeten volgen. De gemeente gaat er vanuit dat de 770 vrijwilligers door één instructeur in negen avonden kunnen worden voorgelicht. ,,Maar de Nederlandse Reanimatieraad stelt dat er per zes cursisten één instructeur moet zijn’’, constateert fractievoorzitter Jan Eichhorn. De opzet van de gemeente strookt niet met de regelgeving, zo constateert de partij.
    Tevens twijfelt de fractie over het onderhoud en de plekken waar de AED’s hangen. Ook het feit dat de directeur van het installatiebedrijf dat de AED vervangt tevens voorzitter is van de adviserende Stichting AED Hollands Kroon roept vragen op bij GroenLinks.

Noordhollands Dagblad

Wil je in deze gemeente dan in leven blijven?

Hopelijk komt daar na 21 maart 2018 verandering in.
    Maar het is begrijpelijk dat de inwoners daar totaal geen vertrouwen in hebben. Ook al gezien het feit dat de VVD dood leuk de mislukte wethouder Theo Meskers als lijsttrekker bombardeert en de burgervader nog tot september de scepter zwaaien mag van vriend Remkes.

"Tevens twijfelt de fractie over het onderhoud en de plekken waar de AED’s hangen." daar heeft de fractie een punt. De AED bij de Maaier is vaak onbereikbaar.