Protest tegen bomenkap langs A7/Afsluitdijk bij Den Oever

• donderdag 9 november 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Zonnepanelen in plaats van gezonde bomen langs de afritten van de A7 naar Den Oever? Als het aan de Stichting Landschapszorg Wieringen (SLW) ligt, komt daar niks van in.
    MARIJN GIJSBERTSEN
    Via een online petitie wil de natuurgroepering de kap van drie tot vier hectare groen op de kop van de Afsluitdijk voorkomen.

Spuipompen

Rijkswaterstaat wil de bomen vellen om plek te scheppen voor zonnepanelen.
    Die zijn bedoeld om nieuwe spuipompen, voor extra waterafvoer van IJsselmeer naar Waddenzee, van stroom te voorzien.
    In de ogen van de stichting zijn de bomen onmisbaar, omdat ze zorgen voor demping van verkeerslawaai en afvang van fijnstof. Bovendien rusten er vogels en vleermuizen.
    ,,Het Rijk heeft genoeg grond elders, waar geen bomen staan. Laat ze daar een zonnepark neerzetten’’, stelt SLW-voorzitter Rein Veldboer.

’Symboolpolitiek’

,,Op Wieringen zijn al dik 2500 bomen verdwenen door de iepenziekte en wordt het Robbenoordbos flink uitgedund door de essentaksterfte. Gezonde bomen kappen is gekkenwerk. Dit is pure symboolpolitiek om te laten zien dat de Afsluitdijk energieneutraal wordt.’’

Alternatieven

De stichting verzet zich niet alleen, maar draagt ook alternatieven aan. ,,Neem een aandeel in het Windpark Wieringermeer. Of leg zonnepanelen aan in de Polder Waard Nieuwland’’, aldus Nieuwboer.
    Projectmanager Joost van de Beek van Rijkswaterstaat stelt dat het iedereen vrij staat om te protesteren.
    Dat de zonnepanelen in de ’oksels’ van de A7/N99 zijn gepland, is volgens hem het gevolg van een intensieve zoektocht.
    ,,Van de negentig hectare grond die wij op en rond de Afsluitdijk hebben, is zestig hectare afgevallen. Zo ontzien we bij Den Oever bijvoorbeeld het Robbenoordbos en de IJsselmeerdijk, waar vlakbij woningen staan.’’

Stevinsluizen

,,Op de Afsluitdijk zelf, bij de Stevinsluizen en de schutsluis in Den Oever komen eveneens zonnepanelen.’’
    De percelen met bomen bij de A7 die in beeld zijn, zijn volgens hem niet toegankelijk voor recreatie. Bovendien worden gekapte bomen elders herplant.
    Overleg

,,Het plan is niet in beton gegoten, het werk is nog niet gegund. Als bezwaarmakers met suggesties komen, kijken we daarnaar en nemen die mogelijk mee. We hebben binnenkort overleg met de initiatiefnemers van deze petitie.’’
    NoordhollandsDagblad

Sam Kooy zei

Toen wethouder (nou ja) Meskers nog aan het bewind was heb ik geen enkel protest gehoord. Hij wilde, ten faveure van zijn project "Strand aan de Zuiderhaven als onderdeel van de z.g. Waddenpoort" - voor de Wieringers: Hofmanshaven - voor de toeristen, een portie bomen kappen zodat die toeristen, met gezwinde spoed op weg van Amsterdam naar Cuxhaven, zijn homo- en criminelenstrandje zouden zien liggen. Hij heeft hier vast en zeker op geanticipeerd. Alleen had hij niet gevraagd om zovéél bomen te kappen. Maar dit plan van Rijkswaterstaat kwam hem uiteindelijk prima uit zij het dat er een ietsje meer bomen geveld zouden worden. Maar dán zouden ze dit, alleen voor dorpelingen en criminelen bestemde, klotestrandje in ieder geval zien liggen. Maar bij de gemeenteraad geen enkel onderbuikgevoel. Geen begrip en geen enkele weet van wat Meskers daar bij Den Oever feitelijk uitvrat ! Hij liet projectleider Waddenpoort, ambtenaar Kerssens, rustig zijn gang gaan !!!!! Gelijk de afdeling Financien van Hollandskroon. Wie doet hier wat en wie staat hier op ??????? De puinhoop is immers nog veel groter !

B o m e n k a p p e n voor een paar zonnepanelen.
    Dit land is stuk. Ik wil een nieuwe.