Maximaal 191.000 euro aan wachtgeld

• zondag 5 november 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De twee afgetreden wethouders van Hollands Kroon kunnen tot en met begin 2021 ieder aanspraak maken op maximaal bijna 191.000 euro wachtgeld. Dat is een bruto bedrag.

Martijn Gijsbertsen

Zo blijkt uit de wachtgeldregeling voor ex-wethouders, die is gepubliceerd op de website van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten).

Frits Westerkamp (Lada) en Theo Meskers (VVD) hebben elk recht op maximaal drie jaar en twee maanden wachtgeld.

Bezoldiging

In het eerste jaar kunnen ze tachtig procent van hun laatstgenoten bezoldiging  (in Hollands Kroon: 6864,06 euro euro bruto per maand) krijgen. In de resterende tijd zeventig procent.

Bij nieuwe of hogere inkomsten, bijvoorbeeld als Westerkamp of Meskers een andere baan krijgt, worden die verrekend met de wachtgelduitkering.

Meskers is lijsttrekker bij de VVD voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart. Hij keert dus terug in de plaatselijke politiek. Voor Westerkamp ligt een terugkeer in Hollands Kroon minder voor de hand.

Hij werd na een sollicitatieronde door Lada als onafhankelijk wethouder van buiten de partij gepresenteerd. Die methode wil de coalitiepartner, wanneer zij na de verkiezingen weer voldoende zetels haalt, dan opnieuw hanteren.

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Kunnen beide wethouders meteen het geld storten in de gemeentekas wegens zeer onzorgvuldig handelen.

En dat zullen ze! Onverteerbaar dat dit tuig van mijn centen lekker gaat zitten potverteren.

h.oldeboom zei

Wanprestaties leveren en dan dit nog? Ons bestuur; een horzel op de rug van de samenleving.

Een agrariër. zei

Ze kunnen als tegenprestatie toch gaan schoffelen?

Mr. X zei

Ik zal het nog moeten nazoeken; in eerste instantie dunkt het mij, nu deze wethouders vrijwillig bij aanvang van de raadsvergadering zijn opgestapt en niet zijn weggestuurd door de raad omdat zij op eigen initiatief ontslag genomen hebben en hun zaak bovendien nog niet aan de orde was in de vergadering, zij zelf voor de gevolgen van hun handeling moeten opdraaien; m.a.w. zij hebben geen recht op een wachtgelduitkering, net als iedere andere werknemer die ontslag neemt en voor de consequenties van zo'n daad zelf moet opdraaien.

Theo Moras. zei

Wel of geen recht op wachtgeld dit had nooit mogen gebeuren. De auditcommissie heeft dit achteraf geconstateerd terwijl in januari al duidelijk was dat er iets vreselijk mis was met deze verbouwingen die echt niet zo zeer nodig waren. Zo'n commissie moet ervan meet af aan met z'n snufferd boven opzitten dan had er heel veel geld bespaard geweest. Toen hadden ze al weg of op wachtgeld gemoeten die 191.000 euro is zonde geld maar dat had en was een schijntje geweest met het enorme bedrag waar nu de inwoners van deze "slimme" gemeente voorop moeten draaien de komende jaren.

Sam Kooy zei

Niet ontslag gekregen maar zélf ontslag genomen ! En tóch wachtgeld ? Dat moet door beide heren in samenspraak met Nawijn bij voorbaat haarfijn zijn uitgeplozen. Aan de gezichtsuitdrukking van Nawijn was nog vóór de officiele aanvang van de raadsvergadering en bijv. tijdens de inspreekbeurt van dhr. Tonneman duidelijk te zien dat hier zaken aan de orde zouden komen die hem zeer ongewelvallig waren ! Gewelvallig waren de uitslagen van de uitkeringen van beide heren ! Nam ik destijds zélf ontslag : restte mij niets anders dan een of andere regeling via de kas van de gemeente. En dan nóg ! Zij hebben geen recht op ene stuiver wachtgeld !

Unknown zei

het functioneren van de auditcommissie was op voorhand al voorspelbaar. De voorzitter van die commissie heeft geen ervaring in het bedrijfsleven. Heeft in zijn arbeidzaam leven alleen met belastinggeld gewerkt. Geld van de burger dus. Kreeg daaruit ook zelf zijn salaris betaald en heeft dus nooit ervaren hoe hard de burger moet werken om zijn belastingen te kunnen betalen. Het zicht op waarde van dat geld ontbreekt bij die voorzitter en heeft de overschrijding dus ook nooit aan zien komen.