SP IN VERZET TEGEN NIEUWE KAALSLAG BUSVERVOER NOORD-HOLLAND NOORD

• donderdag 19 oktober 2017
  • SP IN VERZET TEGEN NIEUWE KAALSLAG BUSVERVOER NOORD-HOLLAND NOORD

22 SEPTEMBER 2017

De SP gaat actie voeren tegen de opheffing van de buslijnen 150, 152, 158 en 164. De SP vermoedde anderhalf jaar geleden al dat de provincie de lijnen de nek om wilde draaien. Woordvoerder Paardekooper van de provincie zei toen in het Noordhollands Dagblad dat niet klopte wat de SP beweerde. In mei van dit jaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman opnieuw schriftelijke vragen – die normaal binnen een maand moeten worden beantwoord. Het duurde nu nog eens bijna vier maanden voor het hoge woord er uit kwam. Als het aan gedeputeerde Post (VVD) ligt, is het per juli 2018 inderdaad afgelopen met de lijnen 150, 152, 158 en 164.
    De op te heffen lijnen zijn:
    Schagen – Zijdewind – Winkel – Heerhugowaard (150),
    Schagen – Callantsoog – Julianadorp (152),
    Den Helder – Anna Paulowna – Westerland – Hippolytushoef (158)
    Castricum – Bakkum – Egmond (164).

Groote Keeten is een van de dorpen die de provincie hun bus wil afpakken. Vervelend voor de inwoners, maar ook voor mensen uit de grote steden zonder auto die het (nu nog) prachtige strand willen bezoeken.
    Ook in de stadsbuslijnen in Den Helder gaat volgend jaar juli het mes.
    Als de opheffingen doorgaan is dit de zoveelste ronde in een totale kaalslag van het busvervoer in Noord-Holland Noord. Drie jaar geleden verdwenen de lijnen 29 (Texel Veerhaven - De Cocksdorp), 138 (Enkhuizen – Bovenkarspel – Andijk – Wervershoof) en 161 (Alkmaar – Ursem).
    Sinds de invoering van "marktwerking" in het openbaar vervoer bepaalt de provincie elke zes jaar opnieuw welk busbedrijf de provinciale subsidie krijgt voor het uitvoeren van busdiensten. De komende verslechteringen zijn het gevolg van deze nieuwe aanbesteding van de busconcessie Noord-Holland Noord. De provincie verleende de nieuwe concessie in mei van dit jaar aan Connexxion, dat ook al de oude concessie bezat.

In de antwoorden op de schriftelijke vragen van SP-statenlid Marnix Bruggeman schuift de provincie de schuld voor de opheffingen door naar Connexxion: "Binnen de geëiste kaders zat een aantal vrijheden dat de vervoerder zelf mocht invullen." Maar volgens Bruggeman had de provincie deze vrijheden nooit moeten geven: "De opheffing van de vier buslijnen en de verslechtering in Den Helder is precies wat ik had gevreesd en waarvoor ik al had gewaarschuwd. En dat dorpen straks helemaal geen bus meer hebben is helaas ook uitgekomen." De provincie geeft dit in de antwoorden op zijn vragen nu ook wel toe: "De bieding van Connexxion is volledig in lijn met het Programma van Eisen van de provincie."
    Op sommige delen van de op te heffen routes komen straks buurtbussen. Dit zijn bussen die een vaste dienstregeling rijden, maar worden bestuurd door vrijwilligers. Bruggeman: "Betaalde professionele buschauffeurs worden vervangen door vrijwilligers die hetzelfde werk in hun vrije tijd er bij moeten doen. Leuk voor de provincie als bezuiniging. Maar zelfs in Bangladesh en Soedan krijgen buschauffeurs voor hun werk gewoon betaald."
    In enkele andere gevallen wordt een buslijn mogelijk vervangen door een belbus. Die worden wél door betaalde chauffeurs gereden, maar vaak van een taxibedrijf, met een slechtere CAO dan het streekbusvervoer. Voor de passagiers is het grote nadeel dat de bus alleen komt als ze van te voren opbellen. Voor gebieden waar nu geen openbaar vervoer is, is zoiets een verbetering. Maar voor mensen die nu nog een gewone bus hebben, wordt het heel ongemakkelijk. Nu loop je gewoon naar de bushalte op het moment dat je klaar bent met werk, school of bij de dokter. Wanneer je een belbus mist omdat je moet overwerken, of omdat ziekenhuisbezoek is uitgelopen, moet je opnieuw moet bellen. Bejaarden en digibeten kunnen zich naar verluidt ook aanmelden met een app. Op Texel is de gewone bus al vervangen door een belbus. Dat heeft in een paar jaar twee miljoen extra subsidie gekost, omdat er een aparte telefooncentrale moet worden bemand. Extra reizigers heeft het niet opgeleverd, terwijl in dezelfde periode het autoverkeer op Texel enorm is toegenomen.
    De SP gaat actie voeren tegen de opheffingen.

Petitie:

Sam Kooy zei

Gedeputeerde Elisabeth Post houdt er uitsluitend harde uit- en afspraken op na. De SP probeert de kaalslag tegen te houden maar voor zover is te voorzien zal dit geen resultaat hebben. Zie, ondanks de vele bezwaren, de keiharde lijn waaraan zij vasthield bij het rampzalige busvervoer op Texel. En .... zelfs dreigementen uitte als niet voldaan werd aan haar eisen !!