Schagen in markt voor ’legale wiet’

• maandag 9 oktober 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Schagen meldt zich aan om legaal geteelde wiet te gaan verspreiden.

Als het nieuwe kabinet inderdaad komt met een proef om in een beperkt aantal gemeenten legaal geteelde wiet te gaan verspreiden, dan meldt de gemeente Schagen zich daarvoor aan.
    De drie andere Noordkop-gemeenten overwegen dit niet, of nog niet. In het nieuwe regeerakkoord, dat waarschijnlijk vandaag wordt gepresenteerd, staat dat straks in een aantal gemeenten wiet mag worden verkocht die geteeld is door een of meerdere door de overheid aangewezen organisaties. De gemeenten moeten zichzelf aanmelden.
    Burgemeester Marjan van Kampen zegt desgevraagd dat Schagen, dat een coffeeshop telt, van plan is om aan de proef mee te doen. ,,Waarom? In de raadsvergadering van mei heeft de raad zich uitgesproken om te kijken naar de mogelijkheden om de medicinale wietteelt in bepaalde gevallen te legaliseren. Wij willen met het meedoen met de proef de raad tegemoet komen en onderzoeken wat het voor gevolgen heeft in het aantal illegale kwekerijen. In 2016 zijn er tien ontmanteld en dit jaar zijn dat er tot nu toe al dertien’’, reageert Van Kampen op vragen van deze krant."
    Jaap Nawijn, burgemeester van Hollands Kroon, was gisteren niet in staat inhoudelijk te reageren. Wel zegt woordvoerder Ben Bruin dat er dit jaar in Hollands Kroon vier illegale kwekerijen zijn ontmanteld. Hollands Kroon heeft geen coffeeshops, maar er zijn de afgelopen jaren wel wat aanvragen ingediend om een coffeeshop te mogen openen: ,,Maar deze aanvragen werden niet concreet en op het verzoek om dat te doen is niet meer gereageerd.’’
    Ook Den Helder meldt zich niet zomaar aan voor de proef met legale wietkwekerijen, laat burgemeester Koen Schuiling weten. Hij zou legale wietteelt alleen in ’regionale afstemming’ willen doen: „Zo is het afgesproken. Zo’n initiatief moet uit de raden komen. Het zou dom en naïef zijn als wij menen daar een eigen koers in te kunnen varen, vanwege een waterbedeffect.”

Burgemeester Uitdehaag (Texel) komt binnenkort met een notitie naar de raad en wijst ook al op de ’wenselijkheid van afstemming in de regio’.
                 Noordhollands Dagblad

Stel je toch eens voor dat de wietteelt gelegaliseerd wordt, alleen is er dan het probleem met de farmaceutische industrie die hun inkomsten zien teruglopen omdat een deel van de "geneesmiddelen" overbodig zal worden. Ze zijn al zover dat de medicinale wiet niet meer in het basispakket zit dus worden de pijn patiënten(of anders) verplicht over te stappen op methadon of morfine en als er iets verslavend is is het morfine. Dat zal de politiek een zorg zijn, die hebben alleen belang bij de douceurtjes die ze krijgen van de farmaceutische industrie.
    Heeft u weleens nagedacht over de studie "medicijnen" en waarom dat niet bijvoorbeeld studie volksgezondheid heet?

Een natuurproduct met helende eigenschappen dat al duizenden jaren wordt gebruikt, zonder dat er ooit één iemand aan overleden is, is een legaal product dat iedereen voor eigen gebruik zou moeten kunnen verbouwen en bewerken voor eigen gebruik. Het is een stapje dat nu wordt gemaakt, alleen een overheid die zelf gaat bepalen wie wat mag verbouwen, en onder welke condities is niet waarom deze plant op deze planeet groeit. Gammabestraling zoals Bedrocan (het staatsmonopolie bedrijf dat volop exporteert naar het buitenland) toepast is al één onderdeel waardoor de energetische en bewustmakende werking van cannabis wordt vernietigd, is al een onderdeel dat de overheid wil behouden. Want als belangenbehartiger voor de elite wil de overheid niet dat de massa bewust wordt want dan worden alle spelletjes doorzien door die zelfde massa en is het met het bestaansrecht van diezelfde overheid gedaan.

Tweede Kamerspringer was Wereld nieuws.
    Kamerspringer Hans Kamperman had beter naar Schagen kunnen verhuizen, want die wil wel de wietteelt/verkoop legaliseren. Hollands Kroon moet er nog een nachtje over slapen. Het kan alsnog voor Hans als hij de val van gisteren doorstaat. De gefortuneerde zakenman is bovenal strijder voor de legalisering van wietteelt, enkel om ziektes te onderdrukken. De afgelopen veertig dagen kampeerde hij voor het binnenhof, in de hoop daar aandacht van de politiek te krijgen. Toen dat niet lukte, besloot hij tot een wanhoopsdaad: een sprong over de balustrade van de openbare tribune in de tweede kamer. Kamperman overleefde, de aanwezige Kamerleden en toeschouwers in shock achterlatend. Vandaag keert de man uit Groenlo terug naar huis, terug richting anonimiteit. Maar voor hoe lang durft niemand te zeggen, en komen we hem misschien nog wel tegen in Schagen met een Escobar of te wel een coffeeshop voor groen gras.