Ook e-nose ruikt stank

• dinsdag 17 oktober 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Omwonenden vuilstortplaats worden wanhopig: 'Houdt het ooit op?'

Connie Vertegaal

Houdt het ooit op met de stankklachten vanaf de vuilstort in de Wieringermeer? Het was kort geleden weer bar en boos.

Raadsleden van Medemblik brachten dit onder de aandacht bij topman Dion van Steensel van afvalbedrijf HVC.

Er is een geurpanel actief rond de stortplaats aan de Koggenrand. Een groep van betrokken omwonenden komt geregeld naar de stortplaats om er letterlijk de neus in de lucht te steken als er opnieuw klachten zijn over stankoverlast. Ook een zogenoemde e-nose (een elektrische neus) wordt ingezet. En er wordt niet alleen op het terrein van HVC en Afvalzorg naar stank gezocht, maar ook in de omgeving.

Tijdelijk

Van Steensel stelde dat HVC niet meer de bron is van de stankklachten, sinds de composteerhal in 2016 is voorzien van biofilters en afzuigkanalen. De stortplaats van het bedrijf Afvalzorg (dat los staat van HVC) veroorzaakt wel klachten. Hier wordt bedrijfsafval tijdelijk opgeslagen als er niet direct plek is in de verbrandingsovens. Van Steensel: ,,Afvalzorg bouwt deze stort af maar ik weet niet in welk tempo dit gaat."

Raadslid Siem Zeilemaker (Progressief West-Friesland) vindt dat HVC zich te gemakkelijk vrijpleit. ,,Er wordt gestort als er geen capaciteit is in de verbrandingsovens. En capaciteitstekort ontstaat omdat we afval uit Engeland importeren, want dat levert meer geld op."

Zeilemaker:,,Als ik morgen een oproep in de krant laat zetten of mensen met klachten zich willen melden, dan weet ik zeker dat de de telefoon roodgloeiend staat. U moet mij niet vertellen dat de klachten niet bij HVC vandaan komen. We hebben in Medemblik al 5 jaar overlast van d,e vuilstort."

Gezamenlijk

Reactie van Van Steensel: ,,Schepen uit Engeland kunnen we niet terugsturen als die eenmaal varen." Met geld heeft dat volgens hem niets te maken. IJij zei ook: ,,Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van HVC en Aƍvalzorg dat er een eind komt aan de stankklachten."

Noordhollands Dagblad

Tot zelfs in Middenmeer is de stank van het College van HK te ruiken.

a f v a l z o r g.....................................
    een normaal mens krijgt het niet bedacht.