Publieksbalie van Hollands Kroon dicht

• zaterdag 30 september 2017
  • Hollands Kroon - Alles via computer  - LSBO: 'Kwalijk'
    Lydia

,, Wie over twee jaar een paspoort wil aanvragen in Hollands Kroon kan dat alleen nog via de digitale weg doen. Dat is althans het streven van de gemeente. Met de hulp van digitale herkenningstechniek wordt dan op afstand - via de computer - iemands identiteit bepaald. Wie niet in staat is om op deze manier een paspoort aan te vragen, kan bellen met de gemeente. Mocht het dan nog niet lukken dan komt er een ambtenaar van de gemeente langs.

Wie nu nog een paspoort of andere zaken - zoals een vergunning - wil regelen, kan een afspraak maken en daarna langs komen bij de publieksbalie aan de Molenvaart in Anna Paulowna. De aangevraagde papieren worden vervolgens bezorgd. Hollands Kroon wil in 2019 de publieksbalie sluiten.

Vooruit

Wethouder Theo Meskers zegt dat de digitalisering voor negentig procent van de inwoners van Hollands Kroon een stap vooruit is. ,,Voor vijf procent is het spannend en de andere vijf procent heeft er moeite mee." Al eerder wilde Hollands Kroon - net als Almelo, Emmen, Molenwaard en Lingewaard - het mogelijk maken om in 2019 via een app te stemmen. Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken floot de gemeenten terug.

Voorzitter Jan Kers van LSBO (Lokaal Samenwerkende Belangenorganisatie Ouderen) vindt het een kwalijke ontwikkeling. Juist omdat er ouderen zijn die geen computer hebben of daar niet handig mee zijn. ,,Alles moet digitaal, maar waarom! De overheid - dus de gemeente - moet dienstbaar zijn aan de samenleving en niet andersom. Dit is toch de omgekeerde wereld!" Kers vreest dat ouderen zullen afhaken als ze voortaan zaken met de gemeente via de computer moeten doen.,,Zelfs als ze naar een telefoonnummer kunnen bellen. Want in praktijk krijgen ze vaak een bandje." Wat Kers betreft, moet de publieksbalie in Anna Paulowna gewoon blijven.

Noordhollands Dagblad 30-9-2017

Sam Kooy zei

Meskers kan mij wel van alles en nog wat op de mouw spellen. Als wantrouwende inwoner van Hollandskroon zou ik willen weten op welke wijze juist hij aan de in de 2e alinea genoemde cijfers is gekomen. Waar haalt hij dat vandaan en hoe ? Vertel eens Meskers !

Wim Hermans zei

Waar haalt de breedsprakige weth. de percentages vandaan? Enquete.....?
    Het hobbyisme van HK moet worden gestopt, politieke partijen grijp uw kans.
    Tenslotte worden de ouderen verder uit de samenleving geduwd, oud, afgeschreven en niet belangrijk.