Acht miljoen voor woningisolatie Anna Paulowna

• vrijdag 16 december 2016

• Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Woningbouwvereniging Anna Paulowna investeert de komende jaren circa 8,5 miljoen euro in het isoleren van zo’n duizend huurhuizen.

Door Martijn Gijsbertsenm.gijsbertsen@hollandmediacombinatie.nl - 17-12-2016,
    Duizend huizen Woningbouwvereniging Anna Paulowna ’ingepakt’

De maatregel wordt genomen omdat de Polderse corporatie met haar hele woningvoorraad gemiddeld het energielabel B wil behalen. Dat niveau is nu minder gunstig en ligt op C/D.
    De woningbouwvereniging bezit in totaal 1400 woningen in Anna Paulowna, Breezand en Van Ewijcksluis. ,,Na enkele jaren waarin we het door de verplichte huurdersheffing financieel lastig hebben gehad, zijn we uit het dal aan het klimmen’’, stelt directeur Ben Broxterman.
    ,,Door verkoop van woningen en meer huuropbrengsten hebben nu het geld voor deze operatie.’’
    De ledenraad van de corporatie heeft groen licht gegeven voor de miljoeneninvestering.

Spouwmuren

,,Energielabel A is niet haalbaar, omdat je daarvoor bijvoorbeeld vijftien centimeter isolatie in je spouwmuren moet hebben’’, aldus Broxterman. ,,De huizen die wij aanpakken, zijn over het algemeen ietwat gedateerd en hebben niet zulke dikke muren.’’
    In 2017 wordt gestart met een proefproject van vijftig woningen in Anna Paulowna en Breezand, waarin dak-, gevel- en vloerisolatie wordt aangebracht. Het ’inpakken’ van de buitenschil per woonblok of -complex zal daarna, naar verwachting vanaf 2018, worden versneld.

Besparing

Huurders betalen hiervoor een extra bijdrage voor de isolatiemaatregelen. Zij krijgen daarvoor de garantie dat hun totale woonlasten omlaag gaan, omdat de ingreep zorgt voor besparing van de energielasten. ,,Het bedrag dat de huurder kwijt is, wordt nooit meer dan 65 procent van de theoretische besparing op de energierekening’’, vertelt Broxterman. ,,Ze gaan er in hun portemonnee dus op vooruit.’’
    De corporatie legt volgend jaar bovendien zes ton op tafel voor inkoop van zonnepanelen.
    Huurders krijgen van de woningbouwvereniging een apart aanbod, volgens hetzelfde concept: zij betalen een extra bijdrage en besparen kosten door een lagere energierekening.

Noordhollands Dagblad