Waddenvereniging woest op gasbrief minister Kamp

• woensdag 9 november 2016
  • Categorie: , ,
  • Texel - De Waddenvereniging is woest op minister Kamp (Economische Zaken) die plannen voor gaswinning in de Waddenzee blijft steunen. Dat bleek de vereniging na analyse van de brief van Kamp aan de Kamer die zich juist in meerderheid uitsprak tegen nieuwe boringen.
    Rien Floris

De messen worden geslepen voor juidische procedures om mijnbouw in de Waddenzee te voorkomen. Arjan Berkhuysen, directeur van de Waddenvereniging, is verbijsterd: „Fossiele brandstoffen moeten onder de grond blijven om klimaatverandering en zeespiegelstijging een halt toe te roepen.

Juist de Waddenzee is extra gevoelig voor een stijging van de zeespiegel. Gaswinning draagt bij aan klimaatverandering en zorgt ook nog eens voor bodem- Een explosieve combinatie waar de wettelijke beschermers voor moeten waken."

In de brief aan de Kamer beschrijft Kamp volgens de Waddenvereniging 'de mazen in zijn eigen Mijnbouwwet' waardoor mijnbouwbedrijven als Engie, Tulip Oil, Vermillion en Shell/Exxon (NAM) toch kunnen doen wat de Tweede Kamer eigenlijk wil verbieden. „Hij moedigt de maatschappijen aan schuin te boren vanaf locaties net buiten de Noordzeekustzone."

De Waddenzee is deze maand uitgeroepen tot Nederlands mooiste natuurgebied. „Maar de minister die verantwoordelijk is voor de bescherming van dit natuurgebied blijft vasthouden aan het oude mijnbouwbeleid zonder een wakend oog voor de unieke natuurwaarden van de Waddenzee", schrijft de Waddenvereniging.

Noordhollands Dagblad