Raad noemt ’zure gekken’ van Nawijn dom, maar burgemeester Hollands Kroon mag blijven

• woensdag 2 november 2016
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Burgemeester Jaap Nawijn (VVD) van Hollands Kroon mag blijven. De gemeenteraad vindt zijn uitspraak ’zure gekken’ dom, onhandig en ongepast, maar beschouwt die als een eenmalige oprisping.

Door Martijn Gijsbertsen - 2-11-2016,

E
    r zijn onvoldoende dwingende redenen om het vertrouwen in hem op te zeggen, zo is woensdagavond bekend gemaakt.
    Nawijn kwam in opspraak toen hij in een onderonsje met de griffier een stel uit Wieringerwerf op de tribune, dat in een conflict met buren en gemeente is verwikkeld, ’zure gekken’ noemde.
    De burgemeester zei dat na een raadsvergadering en had per ongeluk zijn microfoon aan laten staan.

Geschokt

,,De gemeenteraad is geschokt, in de uitspraken zijn inwoners met naam genoemd en op zeer onheuse wijze bejegend’’, aldus een verklaring namens alle raadsleden.
    De handelswijze van Nawijn wordt betreurenswaardig genoemd, omdat zij schadelijk is voor betrokkenen, afbreuk doet aan het ambt van burgemeester, zijn persoon en negatief is voor Hollands Kroon.
    Kortom: Nawijn krijgt een draai om zijn oren, maar er worden geen consequenties aan aan verbonden.

Vertrouwenscommissie

Ondanks de steun zal het incident binnenkort ook worden besproken in de vertrouwenscommissie die het functioneren van de burgemeester beoordeelt.
    ,,Wat is gepasseerd, verdient allerminst de schoonheidsprijs’’, aldus fractievoorzitter Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon, met zes zetels de grootste partij. ,,In deze affaire heeft Nawijn zich geen boegbeeld van de gemeente getoond.’’

Treurnis

Bij de de eerstvolgende raadsvergadering (22 november, red.) wordt een motie van treurnis ingediend.

Noordhollands Dagblad

Niet uit te leggen aan de achterban....

Sam Kooy zei

Mening Raad mij bij voorbaat bekend. Nagenoeg gehele Raad deugt niet en dient feitelijk zelf op te stappen

Wat een poppenkast...en dan vindt men het raar dat de politiek niet serieus genomen wordt. Hoezo lage opkomst met gemeenteraadverkiezingen?

Hoe verder dan dit wil je nog van de burgers af staan?

Eenmalige oprisping? Een leugen. Opstappen deze raad.

Bij voorbaat stond bij de burgers al vast dat Nawijn kon blijven zitten, immers het grootste deel van raad en college is met hetzelfde sop overgoten.

Nawijn grossiert in machtsmisbruik (zie artikelen elders op deze site, o.a. binnentreding door ambtenaren, etc), het niet respecteren van de wet (strategie al klaar als de rechter "hem" ongelijk geeft). Het verleden van deze man is een aanschakeling van schandalen. Kortom: voorbeeld van hoe een burgemeester niet hoort te functioneren. Misschien moeten er maar eens wat chatgesprekken uit onderzoeken gepubliceerd worden, iets met witte tanden..... .