Nawijn houdt zijn mond

• zaterdag 5 november 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Burgemeester Jaap Nawijn (64) van Hollands Kroon wil niet reageren op de uitkomst van een peiling onder lezers van deze krant, van wie 87 procent vindt dat hij na zijn jongste uitglijder moet opstappen.
    Martijn Gijsbertsen

„Dat interesseert me eerlijk gezegd allemaal niet zo veel."

Hij houdt tot en met 22 november, wanneer de gemeenteraad praat over de 'zure gekken'-affaire, mediastilte. Nawijn noemde na afloop van de jongste raadsvergadering tegen de griffier het echtpaar Lombaard uit Wieringerwerf zure gekken. Hij wist niet dat zijn microfoon nog open stond.

„De eerste 48 uur na die uitspraak heb ik alle media die mij om een reactie vroegen te woord gestaan. Nu is er genoeg over gezegd en geschreven", aldus Nawijn. „Wat mij betreft staat er een punt achter deze affaire."

De burgemeester wil daarom ook niet zeggen of hij zich door de kwestie 'aangeschoten wild' voelt. En of hij de ambitie heeft om na 2018, wanneer zijn eerste termijn afloopt, burgemeester van Hollands Kroon te blijven.

De gemeenteraad komt 22 november met een motie van treurnis, maar heeft deze week al besloten dat Nawijn mag blijven.

Noordhollands Dagblad

Een ambtenaar zei

Op 2 maart 2017 wordt Nawijn 65 - krijgt te maken met het AOW gat maar met zo'n filmsterrenpensioen zal hem dat niet deren en wat let hem dan op te stappen?

het feit dat de uitkomst van de enquete hem niet interesseert is het beste bewijs dat hij inderdaad moet opstappen. Want met zo'n uitspraak maakt hij ons toch allemaal uit voor zure gekken?

Treurnis, het juiste woord.

Sam Kooy zei

Niet meer te willen reageren toont voor de zoveelste keer de geweldige arrogantie van deze "heer". Hij zei onlangs niet óver mensen te willen praten maar mét ! Blijkt dat hij zijn woorden verkeerd heeft gekozen. Deed hij ook bij Lombaard maar dan volledig bij kennis !

Nawijn kent geen enkele schaamte. Het is enigszins te begrijpen want deze kwezel wordt keer op keer de hand boven het hoofd gehouden door zijn politieke vrienden, dus hij kan doen en laten en zeggen wat hij wil.

h.oldeboom zei

Het is niet alleen de arrogantie van Nawijn maar tevens die van de raad; van het ancien regime (VVD, CDA en PvdA) waren wij dit al gewend maar van partijen als Seniorenpartij en met name Lada hadden wij dit niet verwacht. Helaas zijn zij binnen de kortst mogelijke tijd geïnfecteerd geworden met het Anna Paulownniaanse Ontmoeting virus en zijn zij even volksvijandig gebleken als het merendeel der kwezels in het Haagse parlement met de VVD in een boosaardige hoofdrol.