Lada: lokale democratie hervormen

• donderdag 10 november 2016
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Lada betreurt het dat er mogelijk een nieuwe partij wordt opgericht door oud-Lada fractievoorzitter Rob Ravensteijn en voormalig Lada-raadslid Henk-Jan Wittink. ,,Het is jammer, op verdere versnippering zit niemand te wachten’’, zegt fractievoorzitter Henk van Gameren.

Door Mike Deutekom - 10-11-2016,

L
    ada heeft - sinds het in de coalitie is gestapt met Senioren Hollands Kroon, VVD en CDA - een andere rol gekregen, erkent Van Gameren. ,,We kunnen minder brullen langs de zijlijn. Maar daar hebben de leden voor gekozen. Na de verkiezingen, waar we als tweede partij uit kwamen, wilden de Lada-leden dat we ook echt wat gingen proberen te veranderen. En dat kan alleen vanuit de coalitie. We moesten zelf aan het stuur zitten. Dat was onze insteek.’’
    Dat is gelukt, maar wel tegen een prijs. Ravensteijn, één van de oprichters van de partij, heeft zich steeds verder van Lada afgekeerd, erkent ook Van Gameren. ,,Terwijl we toch nog altijd hetzelfde doel hebben: de lokale democratie opnieuw vormgeven. Dat is de wens van onze leden. En dat proberen we zo goed mogelijk in te vullen.’’

Inschikken

Dat Lada in een coalitie met vier partijen zit, waardoor dat hervormen niet altijd even duidelijk is, was onoverkomelijk zegt de fractievoorzitter. ,,Zelf wilden we ook liever drie partijen. Maar als we meewilden doen, moesten we wat inschikken. Anders zouden we de boot missen. En onze leden vonden dat we in de coalitie moesten komen.’’ De partijtop van Lada zegt zelf tevreden te zijn met de bereikte resultaten tot nu toe. ,,Onze inzet is de inwoners meer bij de beslissingen te betrekken die hen aangaan. Dat is tot nu toe redelijk gelukt. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over de opvang van vluchtelingen en de eventuele komst van een asielzoekerscentrum. Door gebruik te maken van Argu, het onlinediscussieplatform, kunnen mensen nu echt meepraten.’’

Noordhollands Dagblad

Theo Moras zei

Heren neutraal bekeken??
    Van Gameren zaait twijfel onder ontevreden LADA leden en burgers, zijn jullie wel goed bezig.
    Dat is tot nu toe redelijk gelukt, of hierbij ook gedoeld wordt op het uit de partij zetten van Henk-Jan Wittink
    En de opvang van vluchtelingen en de eventuele komst van een asielzoekerscentrum valt toch zeer te betwijfelen.
    De LADA partij zegt nog altijd hetzelfde doel te hebben: de lokale democratie opnieuw vormgeven.
    Dat is de wens van de LADA leden, maar het gros van de LADA leden is daar toch een andere mening over toegedaan.
    Vandaar de bijeenkomst die hedenavond 10 november plaats zal vinden om 20.00 uur in café De Kasteleen in Hippolytushoef.

Van Gameren zegt:'Denk bijvoorbeeld aan de discussie over de opvang van vluchtelingen en de eventuele komst van een asielzoekerscentrum.'
    Inderdaad denk ik daar vaak aan terug.
    Belazerij van fractievoorzitter van Gameren, Hoving en mevr,,,.

LADA-raadslid van Couwenhoven had de hele avond het LADA-standpunt verkondigd: 'Geen asielzoekerscentrum, alleen opvang statushouders."En deze 3 waaronder dus fractievoorzitter van Gameren (ex PvdA-raadslid} stemden, zonder enige verklaring voor een asielzoekerscentrum en tegen het eigen LADA-standpunt. Later werd gezegd 'onder druk van Jaap'.

En daar is de heer van Gameren trots op?

In Amerika is Trump gekozen door veel ontevreden mensen voor we de democratische regering geen oog meer had en ook nooit heeft gehad, heel links Nederland bedroefd om zoveel onrecht.

In Hollands Kroon hadden veel kiezers hun hoop gezet op LADA, maar het is er niet van gekomen. Vooral van Gameren heeft de boel op een gigantische manier belazerd en dat gewauwel van hem in de krant raakt ook kant nog wal want wat dan allemaal heeft LADA, met van Gameren, dan allemaal bereikt? HELEMAAL NIETS VAN mijnheer van GAMEREN.

Van Gameren, fractievoorzitter van Lada beweert: 'Ravensteijn, één van de oprichters van de partij, heeft zich steeds verder van Lada afgekeerd,' erkent ook van Gameren.

Als lid van Lada ervaar ik dat de raadsleden zich hebben laten meeslepen met CDA en VVD. En worden gestuurd door Lada-wethouder van Westerkamp. Deze zal er alles aan doen Lada in de coalitie te houden om zijn baan te behouden. Hier kunnen deze onervaren Lada-raadsleden niet tegen op. Zij vinden het veel te mooi om er bij te horen en hebben individueel helemaal niets laten zien.
    Dat de partij Lada niet gediend is met zulke raadsleden, blijken deze raadsleden niet te zien.

Er staat:'Van Gameren erkent ook'...Hoezo ook

Niet Ravesteijn heeft zich van Lada (doelstellingen) afgekeerd, maar deze 'ingepakte'raadsleden.

Dan kun je wel een nieuw bestuur aanstellen en verkondigen:'De partijtop van Lada zegt zelf tevreden te zijn met de bereikte resultaten tot nu toe.' Partijtop? Als men hier het nieuwe partij-bestuur bedoelt, heeft dit natuurlijk geheel geen waarde.

De belangrijke mensen van het eerste uur, die de koers van Lada hebben bepaalt, kunnen zich niet vinden wat betreft het handelen van de Lada-raadsleden.

Lada gaat ten onder,,,,,

h.oldeboom zei

Het 'beleid' van Lada is van zodanige aard gebleken te zijn dat oprecht getwijfeld kan worden aan de ware aard en doelstelling van de fractie.

LADA heeft nu al 9 maanden een nieuwe voorzitter Moray Juffermans.
    Hij heeft de taak op zich genomen om het geheel ontspoorde LADA weer op de rails te krijgen.
    Nou als hij dat nu al 9 maanden aan het proberen is zoals hij zelf beweerd zal dat hem zeker nooit lukken ook.Bij de volgende verkiezingen kan LADA zich beter als politieke partij terug trekken.
    Want zoals fractievoorzitter Henk van Gameren zelf al zegt op verdere versnippering zit niemand te wachten.
    Nou voor LADA is een politieke rol verkeken,misschien nog een één mansfractie waar niemand op zit te wachten.
    Mocht deze Onafhankelijke Partij wel mee gaan doend an zal die partij van Wittink beter de rol van LADA over kunnen nemen en zeker niet aan een coalitie gaan deelnemen.
    Ook als Onafhankelijken zullen ze in wat voor coalitie dan ook ingepakt worden door dezelfde gevestigde partijen.
    En daar is de kiezer al helemaal niet beigebaat.

h.oldeboom zei

Nederland met als exclusief voorbeeld Lada in HK is een volksdemocratisch Oostblok land geworden; je mag zeggen wat je wilt als het maar past in de lijn van de kliek VVD-PvdA + cordon sanitaire club.
    Maar er zit ook een positieve kant aan de zaak: steeds meer mensen zien (noodgedwongen) in dat ons bestuur bestaat uit politieke volksvijandige onbenullige oplichters, meelopers en klaplopers.