Burgemeesters sturen brandbrief over windmolens naar Kamerleden

• donderdag 17 november 2016
  • KATWIJK/NOORDWIJK/ZANDVOORT - Met het sturen van een brandbrief ondernemen de burgemeesters van Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout, Wassenaar, Bergen en Zandvoort een laatste poging Tweede Kamerleden te overtuigen van hun gelijk: geen windmolens vlak voor de kust.

Door Roy Hazenoot - 16-11-2016,

„Als u instemt met het plaatsen van de windturbines in het zicht van de Hollandse kust, bedenkt u dan dat wij het enige land ter wereld worden dat zijn eigen kust onontkoombaar belast met de aanblik van een hekwerk van turbines”, luidt de laatste alinea van de brief.

Historische vergissing

Donderdagmiddag is een belangrijke commissievergadering met Kamerleden waarbij wordt bepaald of er vlak voor de kust windturbines mogen komen. Dat wordt een ’historische beslissing of een historische vergissing’, menen de burgemeesters.
    Een vrije zichtlijn is volgens de briefschrijvers onderdeel van de Nederlandse identiteit. Alleen goede argumenten zouden hieraan mogen tornen. Dankzij het door de kustplaatsen geponeerde alternatief ’IJmuiden-Ver’ zijn er geen redenen vlak voor de kust te bouwen.
    Op de kosten na, stelt minister van economische zaken Henk Kamp. Volgens hem is IJmuiden-Ver duurder dan zijn eigen plan. De burgemeesters delen die mening niet.
    Noordhollands Dagblad