Zorgen over kinderen rond reactor Petten

• donderdag 27 oktober 2016
  • Categorie: , ,
  • PETTEN - Allemaal leuk en aardig, zo’n jodiumtabletje voorgeschreven krijgen als ik jonger dan veertig ben of een kindje verwacht. Maar mocht het misgaan bij de kernreactor in Petten, hoe gaan betrokken instanties daar dan mee om? En hoe zorg ik dat mijn kind in veiligheid is?

Door Cas Broxtermanredactie.sc@nhd.nl - 27-10-2016,

Inloopavond over slikken jodium na ongeluk kernreactor Petten
    D
    ie gedachten leefden hoofdzakelijk bij inwoners van Petten en omstreken die donderdag naar de inloopavond in de kantine van de plaatselijke voetbalvereniging kwamen.
    Vertegenwoordigers van onder meer de GGD, de Veiligheidsregio en nucleaire dienstverlener NRG stonden er klaar om vragen te beantwoorden.
    Burgemeester Marjan van Kampen ontving belangstellenden bij de deur om een eerste gesprek aan te gaan. Zij beoordeelde op basis van hun vragen bij welke organisatie ze het best terecht konden. En op die manier won ze meteen informatie in over de zorgen van inwoners over het gevaar rond kernafval en de jodiumtabletten als oplossing daarvoor.
    Neem Ina Schouten (65) en Helina Jatsk (56), buren uit Sint Maartensvlotbrug. Zij lazen dat de tabletten alleen worden voorgeschreven aan mensen van onder de veertig jaar en zwangere vrouwen. ,,Als ik dat pilletje niet krijg, wat gebeurt dan met mij? Het lijkt op die manier alsof wij in de gevarenzone zitten”, zegt Schouten. ,,Wij zijn gekomen voor achtergrondinformatie.”

Kinderen

De 31-jarige Corine Breed vond het prettig om uit eerste hand, van de NRG, te kunnen horen wat de risico’s zijn van het slikken van jodiumtabletten. Ze kan nu thuis overleggen over wat het verstandigst is voor haar drie kinderen. ,,Dat was een belangrijke afweging om even langs te gaan.”
    Wat dat betreft kon ze ook goed terecht bij de tafel van basisscholen De Springschans en De Brug. Die hebben van diverse partijen voorlichting gehad, maar konden toch geen specifieke vragen over jodiumtabletten beantwoorden. Ze vertelden wel dat er hard gewerkt wordt aan een plan met maatregelen, mocht het eens misgaan.
    Zoiets vinden ook zestigplussers interessant, bleek gisteren. ,,Want”, legt Ruud Maarschall (69) uit, ,,ik sta hier in dit geval niet voor mezelf maar in de persoon van vader en opa. Door een avond als dit krijg je toch de mogelijkheid om jezelf enigszins gerust te stellen.”

Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Het NHD ziet de verhoudigen niet. In de USA wil een hysterisch en oorlogszuchtig wijf presidente worden; zij is een der architecten van de 'Arabische Lente'en draagt als zij president wordt het nucleaire koffertje bij zich. Gaat U eens kijken in Hiroshima waar ik ooit geweest ben, dan begrijpt U wat ik bedoel. Hier maakt men zich op de gebruikelijk keuterige wijze druk over een mini-atoominrichting waar medicijnen gemaakt worden en gebruikt de kinderen om angst aan te jagen bij het volk.