Hollands Kroon steekt meer energie in inwoners met schulden

Datum:
  • vrijdag 14 oktober 2016
  • in
  • Categorie: ,
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Via een nieuwe, menselijker aanpak maakt Hollands Kroon werk van inwoners met schulden. De gemeente steekt er meer energie in dan ooit om ze uit de problemen te helpen.


    Door Martijn Gijsbertsen - 14-10-2016 


    Door geen financiële drempels op te werpen, mensen die voor hulp aankloppen thuis te bezoeken én een individueel plan op maat af te spreken, haken minder inwoners met schulden af.

    ,,Onze wijkteams zien beter wat er aan de hand is door huisbezoeken af te leggen in plaats van een afspraak op kantoor te maken’’, weet wethouder Mary van Gent.


    Signaleren

    ,,Dat we sneller zaken signaleren, meer mensen met schulden vroegtijdig in beeld krijgen, levert extra werk op, maar is een voordeel. Zo kun je groter onheil voor zijn.’’

    In Hollands Kroon zijn nu 110 dossiers in behandeling voor schuldsanering.
    Voor 112 personen is een minnelijke schuldregeling getroffen. Door aflossing en kwijtschelding moeten zij binnen drie jaar schuldenvrij zijn en kunnen met een schone lei beginnen.

    Spanningen

    ,,Het jongetje van acht dat veel in bed plast, moeite heeft om mee te komen op school, blijkt zo te reageren op spanningen binnen het gezin’’, schetst Van Gent.

    ,,Wanneer iemand van jeugdzorg over de vloer komt en een stapel ongeopende rekeningen ziet liggen, is er meer aan de hand. Samenwerkende specialisten binnen wijkteams geven elkaar een seintje, zodat ook een ander hulptraject kan worden gestart. Opeens blijken die problemen van het kind niet aan hem te liggen, puur aan de situatie thuis.’’

    Schulden zijn vaak slechts een symptoom, betoogt de wethouder, het gevolg van andere problemen.
    ,,De oorzaak is bij iedereen anders, kan verschillen. Je kunt mensen niet op één hoop gooien en zeggen: zo los je het op. Iedereen is anders, zoals elke thuissituatie anders is.’’

    Wakker

    ,,De een heeft een ton schuld en ligt daar niet wakker van, de ander heeft het bij duizend euro moeilijk. Dus moet je maatwerk bieden, vraaggericht te werk gaan en opties aandragen. Want dat is wat we doen: faciliteren, dienstbaar zijn.’’

    In Hollands Kroon spreken ze daarom ook niet van schuldhulp-, maar schulddienstverlening.
    ,,Voorheen namen we de problemen over, nu is het: u geeft aan wat u nodig heeft, wij kijken samen hoe we dat aanpakken’’, aldus Karin Georg, een van de zes consulenten schulddienstverlening bij de gemeente. ,,Mensen kiezen zelf hun weg naar een oplossing.’’

    Zij is vanaf de start van de huidige aanpak, begin 2015, bij de nieuwe manier van werken betrokken.

    Puinhoop

    ,,Het maakt niet uit hoe hoog iemands schuld is, of dat het privé of zakelijk is. Iedereen mag aankloppen. Voorheen kon je het uitzoeken, wanneer je te weinig schuld had. Kwamen mensen afspraken niet na, werd hun dossier afgesloten. Nu geven we minimaal een advies of handvatten mee’’, vertelt Georg.


    ,,Afhankelijk van de motivatie kan iedereen in principe binnen een half jaar geholpen zijn, de stap richting een betere financiële toekomst zetten. De tas vol onbetaalde rekeningen en aanmaningen, vaak een puinhoop, wordt een compleet dossier, waarmee ze door kunnen. Die aanpak werpt zeker vruchten af.’’

    Noordhollands Dagblad




    2 reacties :

    Sam Kooy zei

    Tuurlijk, van Gent probeert op deze wijze haar waarde weer enigszins op te vijzelen na het door haar veroorzaakte debacle in de Zorg. Let wel: van Gent blijft van Gent ............

    h.oldeboom zei

    Menselijke aanpak door HK? Wordt die stomme journalist gedicteerd door Nawijn & Co? Wat menselijks was er aan de verdrijving bij de 'bezetters'van dat gebouw wat voortdurend verbouwd (gemeentehuis) wordt en de interpretatie van de nieuwe zorgwet (= u krijgt geen hulp meer).

    Een reactie posten