Conflict camping gaat geld kosten

• zaterdag 22 oktober 2016
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Politiek houdt kruit droog over kwestie Land uit zee - 'Steken laten vallen' -  'Wachten op uitleg wethouder Groot'

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.nl

De gemeente Hollands Kroon kan een flinke rekening tegemoetzien als gevolg van het conflict rond camping Land uit Zee in Wieringerwerf. Zoveel is wel duidelijk nu twee partijen rechtszaken hebben gewonnen tegen de gemeente. De verschillende fracties in de gemeenteraad zijn zeer benieuwd naar de uitleg van verantwoordelijk wethouder Theo Groot (CDA) en de rest van het college van burgemeester en wethouders.

„Ik heb wel een paar vragen aan het college ", zegt Johan Paul de Groot, fractievoorzitter van de Christen-Unie . „Ik vind dat het college nu eerst openheid van zaken moet geven hoe we in deze situatie zijn beland. Ik wil weten welke pogingen er door de verschillende partijen zijn ondernomen om uit dit probleem te komen. Daarnaast ben ik benieuwd met welke oplossing B en W komen en ik wil ook wel weten waarom de gemeente niet komt opdagen als ze wordt gedaagd in een rechtszaak."

De Groot doelt daarbij op de rechtszaak die Barry Vonk op 14 september voerde tegen Hollands Kroon. Vonk betoogde daar dat hij het betwiste stukje grond van camping Land uit Zee al sinds 1984 in gebruik heeft en daardoor middels recht van verjaring eigenaar is geworden. Hollands Kroon liet verstek gaan bij die zitting, waarna de rechter oordeelde dat Vonk inderdaad via verjaring de rechtmatige eigenaar is geworden. De gemeente had voorafgaande aan de zitting al aangegeven akkoord te zijn met de eis van Vonk dat de grond hem toekomt.

Kritisch

Fijko van der Laan, fractievoorzitter van de PvdA, heeft net als zijn collega in de oppositie wel enkele vragen aan het college. „Ik heb de indruk dat men wel wat steken heeft laten vallen.
    Maar inhoudelijk weet ik nu te weinig om er al op te kunnen reageren. Wij gaan dit kritisch volgen. )

Het college wilde gisteren nog niet reageren op de ontstane situatie. Niet alleen niet op de mogelijke oplossing voor het probleem, maar ook niet op vragen hoe dat probleem kon ontstaan. Wel is er haast geboden, nu de rechter ondernemer Jeroen Tonneman in het gelijk heeft gesteld en Hollands Kroon twee weken (tot 2 november) de tijd heeft gegeven om de grond aan de koper van de camping over te dragen. Doen ze dat niet, dan begint de teller van de dwangsom (duizend euro per dag) te lopen. Daarnaast heeft Tonneman volgens de rechter sowieso al recht op een schadevergoeding voor de lange vertraging die hij heeft opgelopen doordat de gemeente haar de overeenkomst niet nakwam.

Ook buurman Vonk krijgt echter geld van de gemeente als Hollands Kroon aan de eis van Tonneman voldoet en de grond aan hem zou overdragen. De dwangsom voor het 'niet respecteren van de huidige erfgrens' door de gemeente is eveneens duizend euro per dag.

Potje

„Waar komt dat geld allemaal vandaan?", vraagt Jan Eichhorn (Groen-Links) zich af. „We hebben dinsdag begrotingsvergadering, maar ik kan in de begroting nergens een potje schadevergoedingen vinden. En we hebben als gemeente nogal wat van dit soort rechtszaken." Eichhorn vindt met name de arrogantie bij de gemeente storend. „Ik schrik hier van. Zo ga je niet met mensen om. Ik heb zowel Tonneman als Vonk gesproken en de gemeente blinkt niet uit in het zoeken naar oplossingen. Ik vind dat er heel gemakkelijk aangestuurd wordt op een rechtszaak. Ik vind dat heel erg, want het vertrouwen in de gemeente neemt hierdoor af. Ik ga het college ook zeker vragen stellen over deze zaak."

Coalitie

Bij enkele van de coalitiepartijen (Lada, Senioren Hollands Kroon, CDA en VVD) reageert men terughoudend. Lada neemt de kwestie mee in de fractievergadering, laat fractievoorzitter Henk van Gameren in een eerste reactie weten. „Ik weet er nog niets van, maar het klinkt niet goed. "

Zijn collega Jan Swaag (VVD) wacht met zijn officiële reactie tot het college tekst en uitleg heeft gegeven. „En dan moeten we kijken naar het gevolg van de beide vonnissen."

Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon zegt vrijdagmorgen ook niet voldoende op de hoogte te zijn om al te reageren. „Inhoudelijk kan ik er nog niet op reageren", zegt ook Elaine Vlaming (CDA). „Het is uitvoering en dat valt onder het college."

Noordhollands Dagblad

Fyko v.d.Laan is wel de laatste die commentaar mag leveren.
    In zijn tijd als wethouder heeft hij niet alleen een paar steken laten vallen, maar de beste brave man heeft het hele breiwerk uit elkaar laten sodemieteren.

Bakker zei

De coalitiepartijen reageren terughoudend, ze kunnen er nog niet over oordelen. iedereen in Hollands Kroon heeft het over de gigantische blunder van de gemeente, maar deze partijen lezen waarschijnlijk geen kranten en lopen met oordoppen in.
    ben benieuwd hoe ze zich daar gaan uitredden, verantwoordelijken ontslaan, of een bonus wegens bewezen diensten?

Het college b en w en met name wethouder Groot heeft het over zichzelf afgeroepen. Ten eerste hebben ze dit altijd geprobeert uit de publiciteit te houden door een zwijgplicht in te stellen voor de raad. Di t gaf hun tijd om onredelijke druk op de heer Tonneman te leggen dmv intimidatie en chantage. Iets wat een overheid nooit en te nimmer mag doen. En de oplossing lag zo voor handen als ze gewoon hadden gehandhaafd.
    Dus gewoon een landjepikker niet belonen en wijzen op zijn illegale actie. Maar nee , wat zou de motieven achter het negeren van de regels zijn ? Je zou haast zeggen vriendjespolitiek.
    De oppositie zal moeten eisen dat dergelijke machtsmisbruikende mensen op straat worden gezet zonder wachtgeld.Dit Is bewust gedaan dus ze kunnen zich nergens achter verschuilen.

Fijko van der Laan komt niet verder dan: „Ik heb de indruk dat men wel wat steken heeft laten vallen.
    Zelfs een idioot komt nog met een betere verklaring en dat is fractievoorzitter van wat eens een grote partij was.

De zaak speelt al lange tijd, de rechter heeft ditmaal een duidelijke uitspraak gedaan. De coalitiepartijen VVD, CDA, Senioren en LADA wisten er van, de verantwoordelijke ambtenaren hebben ontstellend geblunderd, dus dan mag je als burger verwachten dat dit voor de verantwoordelijke politici en ambtenaren consequenties zal hebben, maar we kunnen vrezen met grote vreze want daar is in Anna Paulowna, nu Hollands Kroon nog nooit sprake van geweest. Een goed voorbeeld hiervan is de benoeming van de burgemeester die elders werd weggetrapt vanwege fraude en in deze gemeente werd hij door zijn broeders en zusters in het kwaad met open armen ontvangen.
    Een bekend spreekwoord luidt: "Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was".
    Zo gaat het al tientallen jaren in deze gemeente.(voorheen Anna Paulowna)

Ik ben geen groen(s)linkser maar wat de heer Eichhorn zegt kan ik me wel in vinden. Alle partijen zeggen: IK WEET ER TE WEINIG VAN, IK KAN ER NU NIETS OVER ZEGGEN. Ik als burger denk dan: WAT DOEN JULLIE DAAR DAN GODVERDOMME?
    Iedere burger weet al heel lang hoe dit vieze varkentje gewassen moet worden maar **de boven ons gestelden** ::weten er niets of nu nog niet genoeg van::

Wat een NSB gedrag weer van Hollands Kroon. Nou, laat dat kroon er maar af.
    En wat Eichhman zegt: WAAR KOMT DIT GELD ALLEMAAL VANDAAN? Ja, bij de burger.
    Ook de uitspraak van Eichhorn zegt: EN WE HEBBEN HIER NOGAL WAT RECHTZAKEN; dat zegt toch wel iets over bestuur en beleid.

Te goor voor woorden dit allemaal en uiteindelijk is hier een ondernemer die geen kant op kan.

Mijn 2 kinderen (16 en 18 jaar) zeiden gister: Pap, wat maak je je nu weer druk.
    Ik heb ze beiden alles over deze zaak laten lezen.
    Hun enige commentaar was: Maar dit kan toch niet.
    En dat is een juist commentaar.

Nee, dit kan niet. Dat klopt! De buurman die het stukje grond heeft ingepikt weet het, de heer Tonneman weet het, de buren weten het, de familie weet het, de dorpsbewoners weten het, mijn 2 kinderen weten het nu, de rechtbank weet het, de plaatselijke super weet het, het kadaster weet het, de advocaten weten het, de bureaucratiemeter weet het, de bode weet het, de politie weet het, de krant weet het, het World Wide Web weet het, inmiddels weet mijn oma het, de vrienden weten het, de overburen weten het, kortom IEDEREEN WEET HET.
    Behalve Hollands Kroon.

Wat is dit een schande!

Ik wil mijn kinderen in alle *rust* opvoeden omdat de wereld al zo vol met geweld is maar dit is voor hen toch ook wel een leerpuntje. Het is toch schokkend dat zulke jonge kinderen ervaren dat diegene die ze hebben gekozen ze moedwillig ten gronde willen werken.

P.v.d.Munnik zei

Er is iets vreemds aan de hand met de uitspraak van de rechtbank.
    Zolang er geen notariële acte (bekend)is kan de illegale gebruiker van een stuk grond zich niet beroepen op eigendom, immers als de periode van 20 jaar (illegaal) gebruik is verlopen dient men aanspraak te maken op de grond middels een aangetekende brief aan de rechtmatige eigenaar en dan moet de gebruiker ook nog aan kunnen tonen de grond al langer als 20 jaar(was geloof ik 30 jaar)in zijn bezit te hebben, pas dan volgt een gang naar de notaris, of naar de rechter. Naar wat ik er van weet heeft de gebruiker nooit bij de gemeente aanspraak gemaakt op de grond dus om achteraf met die eis te komen is uiterst merkwaardig.
    Het vervelende van dat amateuristische gedoe is dat dhr. Tonneman het kind van de rekening is, die koopt in goed vertrouwen een stuk grond van de gemeente en wordt vervolgens door diezelfde gemeente nog tegengewerkt ook. Vervolgens moet de belastingbetaler opdraaien voor alle kosten, niet de verantwoordelijke politici en ook niet de verantwoordelijke ambtenaren.
    Gaat prima in Hollands Kroon want de gang naar de rechter door ambtenaren is eerder regel dan uitzondering in deze gemeente.

Raadsleden kunnen schriftelijke vragen stellen aan het college. De vraag en het antwoord wordt bekend gemaakt op de site van Hollands Kroon. Het onbenul druipt er soms vanaf dat je denkt waarom al die vragen voor de bühne. Maar meer ongeloof waarom geen vragen worden gesteld over zaken die er wel toe doen. Zo gonsde het al lange tijd het gerucht dat Tonnema geen opdrachten van de gemeente zou krijgen als hij niet zou inbinden over zijn gezeur om dat kleine stukje grond. Kijk, toen al lag het op de weg van onze geachte afgevaardigden namens de inwoners van Hollands Kroon, de raad, om te onderzoeken of door het college chantage middelen ter hand worden genomen om hun doel te bereiken.

Chantage, wie is er niet groot mee geworden?