Injectie voor havenbedrijf Den Helder

• vrijdag 30 september 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Den Helder  Port of Den Helder krijgt een kapitaalinjectie van zeven miljoen euro als de gemeenteraad instemt.
    Arie Booy

Het geld komt uit de algemene reserve die bij het Rijk geparkeerd is en nu geen rente oplevert. Havenwethouder Edwin Krijns: „De injectie maakt het havenbedrijf. slagvaardiger."

Krijns tekent aan dat Port of Den Helder niet slecht draait. „We steken er geld in, omdat de financiĆ«le positie en investeringskracht van het in 2013 verzelfstandigde havenbedrijf onvoldoende in verhouding staan tot de marktkansen die er liggen."

Windenergie

„Er staat veel te gebeuren op de markt voor windenergie. Als we daar een graantje van mee willen pikken, moeten we wel kaderuimte en bedrijfsterrein beschikbaar hebben. Dat is van belang voor de hele regio. We vergroten daarom het aandelenkapitaal met zeven miljoen, verlengen de garantstelling voor reeds afgesloten financiering tot 2033 en gaan op zoek naar een tweede investeerder", zegt de
    wethouder. Nu is de gemeente voor honderd procent aandeelhouder van Port of Den Helder. Krijns:

Kaderuimte

Het havenbedrijf heeft geld
    nodig om nieuwe kaderuimte
    te maken en kades te
    onderhouden.
    ________________________

„We willen een andere overheid interesseren om met ons aandeelhouder in het havenbedrijf te worden. Dat kan een gemeente zijn, maar ook een andere partij die het belang van de regionale werkgelegenheid als uitgangspunt neemt."

Kooyhaven

Voor Kooyhaven werkt de gemeente al met een andere partij, namelijk Hollands Kroon. De Helderse havenwethouder is blij dat hij en zijn collega Theo Meskers gezamenlijk optrekken. „Die samenwerking is zeer goed. We staan momenteel aan het begin van de zoektocht naar een partner in Port of Den Helder. Ik hoop dat er animo is, dat maakt het havenbedrijf krachtiger." Het voorstel wordt 10 oktober door de politiek besproken. Daarna hakt de gemeenteraad de knoop door.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Natuurlijk vindt Den Helder............. met Meskers kom je er wel. Ze moesten eens weten ........... ??????

h.oldeboom zei

Al injecteer je €100.000.000 in de haven van Den Helder ; het zal niet helpen. De gesubsidieerde windmolen industrie loopt op zijn eind en het boren naar gas en olie EN de lage? olieprijs zijn de tekenen aan de horizon dat Den Helder straks niet meer zal zijn dan een vissershaventje met wat marinebootjes.