'Stroom uit kernenergie in Hollands Kroon'

• dinsdag 13 september 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - „De gemeente Hollands Kroon neemt stroom af die onder meer is opgewekt via kernenergie. Dat kan toch niet in een gemeente die zichzelf 'duurzaam' noemt", zegt fractievoorzitter Jan Eichhorn van GroenLinks.
     Mike Deutekom

Eichhorn stelde in juni vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het contract van de gemeente met BAS Energie. Volgens GroenLinks werd stroom van BAS Energie voornamelijk door kolencentrales opgewekt en was de leverancier derhalve geen groene producent te noemen. „Maar uit antwoorden van het college heb ik begrepen dat BAS Energie, inmiddels failliet is en dat het contract is overgenomen door Anode. Het college gaat dat bedrijf nu vragen hoe hun stroom is vergroend, maar op de website van Wise Nederland kan iedereen gewoon zien dat Anode in 2015 slechts één procent groene stroom heeft geleverd. Er is verder helemaal niets 'vergroend'. Tot mijn schrik zie ik dat zes procent van de stroom die Anode levert is opgewekt met kernenergie", zegt Eichhorn.

Volgens B en W heeft Anode inderdaad nog niet met certificaten via de accountant aangetoond hoe ze groene stroom leveren. ,BAS Energie had dat wel, Anode is gevraagd hetzelfde te doen. Het bedrijf staat wel hoger op de 'groene ranglijst' dan BAS Energie voorheen. Dit najaar start B en W met een nieuwe aanbesteding voor na 2017, als het huidige contract afloopt.

Noordhollands Dagblad