Kortsluiting lijkt oorzaak van turbinebranden

• zondag 4 september 2016
  • Hollands Kroon -  Slootdorp - De branden eind juli in twee Nuon-windmolens langs de Ulketocht in Slootdorp zijn waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting.
    Martijn Gijsbertsen

„Honderd procent zeker weten we het niet, maar dat is het vermoeden dat uit onderzoek naar voren komt", stelt woordvoerster Ariane Volz namens energiebedrijf Nuon. De turbines, verkocht aan een Ierse partij omdat ze worden vervangen door modernere exemplaren, waren onbedoeld door de netwerkbeheerder van de stroom afgesloten.

Spanning

„Wanneer windmolens stil worden gezet, dan houden we ze normaal gesproken onder spanning. Zodat de computer-, ventilatie- en verwarmingssystemen kunnen blijven draaien", aldus Volz. „Die functioneerden nu door een misverstand niet, waardoor waarschijnlijk vocht is gekomen in een specifiek component in de schakelkast beneden en kortsluiting is ontstaan."

Dat in zes andere turbines uit hetzelfde windpark geen brand is ontstaan, komt doordat het betreffende onderdeel niet in die schakelkasten zat.

Nuon gaat nu met netbeheerder Liander om tafel om te praten over hoe in de toekomst onbedoelde af- sluiting van de stroom kan worden voorkomen.

„Want dit willen we niet nog eens hebben", stelt Volz. „Nee, dat gesprek zal niet over schade gaan. De Ierse koper ziet ondanks de brand geen reden zich terug te trekken, neemt de turbines in de staat.waarin ze verkeren over. En  Nuon loopt geen inkomsten mis doordat er geen windenergie is geproduceerd: de windmolens waren sowieso stilgezet."

Noordhollands Dagblad